Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Stilla vågor vid Picassoparken ger en föraning om en dramatisk framtid. Bild: Mattias Karlsson

Mattias Karlsson: Stormen är en påminnelse om en blöt framtid för Halmstad

Måndagens kraftiga höjning av Nissans vatten är en föraning om vad som komma skall. I takt med en högre havsnivå och ett mer extremt väder är Halmstad särskilt utsatt för översvämningar.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Nissans vågor rullar in över gräset vid Picassoparken, på ömse sidor om Nissan svajar båtarna betänkligt i det höga vattnet och ändernas badstrand vid Stadsbiblioteket är som bortsköljd. Men en gräsand är inte så drabbad, den kan lätt ta ett steg tillbaka och vara torrskodd. Den möjligheten har inte fastigheterna utmed Nissan i Halmstad. De står fast, precis som ordet antyder.

På måndagskvällen gick det fort och vattennivån i Nissan steg snabbt på grund av för staden ogynnsamma vindar. Det var som att hela Kattegatt med sina väldiga vattenmassor tryckte Laholmsbuktens vatten uppströms Nissan.

Vattnet hade ingen annanstans att ta vägen än att stiga uppåt. Som högst nådde åns vattenyta 137 centimeter över normal nivå. Det var tur, för hade den nått högre än så hade vattnet mycket väl kunnat orsaka stora materiella skador.

De senaste dagarna har stormen Ciara härjat i stora delar av Sydsverige, och inte minst i de västra delarna. När det var som värst under söndagen blåste det rejält, men skadorna blev inte så stora som kanske befarat.

På måndagen vände vinden och kom mer från väster, och det varnades tidigt för högt vattenstånd. Från både Göteborg och Uddevalla har rapporterats om översvämningar på många ställen. Det varnades även för att Nissan skulle svämma över och på måndagskvällen steg vattnet kraftigt på kort tid. Strax efter klockan 21 kunde faran blåsas över när vattennivåerna börja sjunka igen. Halmstad klarade sig denna gång.

Men under stormen Gorm i november 2015 var det värre, då steg vattnet på sina ställen med mer än två meter över normal nivå i Halmstad. Följden blev många översvämmade källare och en stor materiell skada. Bland annat skadades många bilar i Halmstads hamn så allvarligt att de fick skrotas.

Än värre blev skadorna i hamnen i samband med stormen Gudrun i början av 2005. Då vattenskadades över 1 600 bilar i importhamnen och värden för 300 miljoner kronor flöt bokstavligen bort i vattnet. Därför har hamnen i Halmstad klimatsäkrats genom att man har höjt ytan i Kattegatthamnen så att den nu ligger tre meter över havsnivån. Det är en radikal lösning på ett svårt problem.

Att Halmstad och även samhällen utmed Nissan kan översvämmas är ingen nyhet. Det har hänt förr, och kommer att hända igen. Problemet är bara att en framtida havsnivåhöjning gör läget än mer allvarligt. Detta måste dagens samhällsplanering ta höjd för.

Var måndagens kraftiga höjning av Nissan en engångshändelse eller är det ett nytt läge som håller på att normaliseras? Det är nog för tidigt att uttala sig tvärsäkert om det men sanningen är att vi måste vara både beredda och förberedda på att det värsta kan hända.

Frågan man i stället ska ställa sig är om detta är droppen som får klimatbägaren att rinna över i Halmstad. Troligen inte, men låt ändå måndagens höga vattennivå vara en påminnelse om vad som komma skall. Inte minst i arbetet med att ta fram en ny klimatanpassningsplan i Halmstad.

Påståendet att havsnivån kommer att höjas är definitivt inte ett lågvattenmärke. Tvärtom, det här är på allvar. Och åtgärderna för att förhindra vattnets skadliga påverkan bör mötas med samma allvar från kommunens sida.