Självgående. Elbilen Tesla lanserar snart en uppdatering som man menar ska göra bilen helt självkörande.
Självgående. Elbilen Tesla lanserar snart en uppdatering som man menar ska göra bilen helt självkörande. Bild: David Zalubowski

Sofia Nerbrand: Låt inte staten bromsa de självkörande bilarna

Världen behöver personer som förverkligar grandiosa idéer som revolutionerar vår vardag. Här måste staten ta sitt ansvar och inte bromsa utvecklingen.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Superentreprenören och visionären Elon Musk lovade härom dagen att själv- körande Teslor kommer att börja fungera som taxi redan under nästa år. Alla som har en Tesla ska kunna hyra ut den genom en app i mobiltelefonen, och på så sätt tjäna en bra hacka när kunder bokar bilen med några knapptryck. Tesla tar provision och upplägget liknar rumuthyrningstjänsten Airbnb.

Själv tror Elon Musk så mycket på idén att de som i dag leasar en Tesla inte kommer att få köpa bil-en efter avtalstidens slut. Musks plan är att Tesla ska äga en stor pool av Teslor som konkurrerar ut såväl traditionell taxi som Uber. Den enda begränsningen han ser är statliga regleringar.

ANNONS

Potentialen är verkligen stor. Bilar används i snitt bara några få timmar i veckan av sina ägare, men om de transformeras till själv- körande taxibilar kan de själva rulla iväg och transportera personer de flesta av dygnets timmar.

Den tekniska utvecklingen är inte linjär, utan exponentiell, och kommer att möjliggöra tjänster som vi kan ha svårt att föreställa oss. Mycket av det som Elon Musk bygger sin affärsidé på existerar också redan: Teslan, självkörande fordon, appar och delningsekonomi. Innovationen här är att koppla samman dem när den självkörande funktionen blivit tillräckligt bra.

Men vad är tillräckligt bra? Många känner obehag inför att sätta sig i ett fordon utan förare och kommer därför inte att använda tjänsten. Och även när självkörande bilar blir betydligt säkrare än när vi kör själva kommer människor att förolyckas. Noll- tolerans mot olyckor i trafiken är en fin ambition men så länge vi lever och rör på oss finns alltid en risk för olyckor.

Frågan är vem som får ansvaret då. Det finns en rad etiska och juri- diska spörsmål som måste redas ut innan de självkörande Teslorna kan rulla runt i stor omfattning och detta kan ta tid. Med största sannolikhet längre än till nästa år.

ANNONS

Var också säker på att Musks robottaxi-projekt kommer att motarbetas av andra biltillverkare och taxinäringen. Mördande konkurrens vill de inte ha.

Varför bör man hoppas på att Elon Musk ändå lyckas förverkliga sin idé? Jordens resurser skulle användas mycket smartare. Tänk alla bilar som står oanvända. Och genom att kunna hyra ut sin bil kommer de som har gjort investeringen att kunna tjäna pengar på insatt kapital. Självkörande Teslor skulle även frigöra en massa tid för dem som i dag kör bil eller arbetar som chaufförer.

Tjänsten skulle dessutom förhoppningsvis förstärka idén – och vanan – att ingå i delningsekonomin. Detta är viktigt – det finns så många prylar som skulle kunna användas och vårdas bättre. Fler skulle också få nöjet att åka Tesla. Det är coolt och bekvämt och det kommer att bli ett säkrare färdmedel än att köra själv.

Världen behöver personer som tänker utanför boxen och förverkligar grandiosa idéer som revolutionerar vår vardag.

Så det bästa staten kan göra är att så fort som möjligt räta ut juridiska frågetecken. Konkurrenterna ska inte heller tillåtas sätta käppar i hjulen och bromsa utvecklingen.

Sofia Nerbrand
Sofia Nerbrand
ANNONS