Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Greta Thunberg har med sin klimatstrejk utmanat skolans roll i samhället. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Greta Thunberg har med sin klimatstrejk utmanat skolans roll i samhället. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Mattias Karlsson: Skolans utmaningar i klimatets tidevarv

Skolan har ett viktigt uppdrag i att forma framtidens medborgare. Särskilt stor är utmaningen i klimatfrågan.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

När den då femtonåriga Greta Thunberg satte sig framför riksdagen för att klimatstrejka i slutet av sommaren 2018 var det inte många som förstod vad som komma hända. Hon satt där ensam till en början med sin handmålade skylt. Sen fick hon sällskap, först i Stockholm, sedan i hela världen.

Förutom det globala genomslag som Greta fick genom sin strejk är det intressant att fundera över skolans roll i dessa klimatförändringarnas tidevarv. Är det egentligen rätt för ett barn att strejka från skolan? För Greta Thunberg fanns få alternativ till hennes skolstrejk, men samtidigt är det i skolan som dagens unga får sin kunskap.

Vilken roll ska skolan ha i att utbilda framtidens medborgare? En som vet mer om det är Claes Malmberg som är professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan i Halmstad. På onsdagen den 12 februari håller han en föreläsning på Stadsbiblioteket i Halmstad under rubriken ”Klimat, skola och unga medborgare”, och som ingår i serien Klimatet&vi.

I sin föreläsning kommer Claes Malmberg att ta upp att skolan har två olika uppdrag, ett deskriptivt och ett normativt, som han beskriver det. Skolan ska förmedla kunskap, vad vetenskapen säger om klimatförändringar, men också om vilket samhälle vi vill ha i framtiden och vägarna dit. Här ställs skolan inför två utmaningar, dels är det allt fler som försöker att ifrågasätta dagens vetenskap, dels hörs det röster om att demokratin inte är tillräcklig för att lösa klimatutmaningarna.

En sak som Claes Malmberg bland annat har undersökt är hur dagens läromedel behandlar frågan om klimatförändringar. Ett kännetecken är att böckerna ofta fokuserar på det individuella ansvaret medan de inte handlar så mycket om politik.

”De här frågorna framställs ofta i läroböckerna som att individen är orsaken till problem genom sina handlingar”, säger Claes Malmberg.

En tolkning av detta kan vara att dagens elever får ett stort fokus på att de har ett eget ansvar medan de kollektiva lösningarna glöms bort. Därför är det positivt med Greta Thunberg och hennes klimatrörelse, menar Claes Malmberg, som säger att han själv är ”förvånad över den politiska kraften hos unga människor”.

Skolan har ett otroligt viktigt uppdrag i samhället. Det är i skolan som framtidens medborgare formas och utbildas. Med tanke på att klimatförändringarna är en av de allra största framtidsfrågorna förstår man också vilka utmaningar som skolan står inför.

Den som vill veta mer om skolan och klimatet kan med fördel ta sig till Stadsbiblioteket på onsdag. Klockan 18 börjar Claes Malmbergs föreläsning.