Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mattias Karlsson: Skolan hör inte hemma på börsen

Börsen har vinnare och förlorare. Men i den svenska skolan måste målet vara att alla elever ska vara vinnare. Slutsatsen är kort och gott att friskoleföretagen inte hör hemma bland börsbolagen.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Är ni lönsamma? Bild: Alexander Olivera/TT
Är ni lönsamma? Bild: Alexander Olivera/TT

Ibland kan det vara värdefullt att ta ett steg tillbaka och fundera över sakernas tillstånd.

När SVT:s Agenda gör ett reportage om de stora skolkoncernerna börjar man med en börsanalys (6/12). Agenda besöker tidningen Affärsvärlden där chefredaktören Peter Benson analyserar börskurvor för de två stora friskolekoncernerna. Han är inte imponerad, menar Agendas reporter.

”Det vi ser är Engelska skolan under hela sin börskarriär. Här ser vi Academedias börskurs och under lång tid så var det här en aktie som var väldigt dålig jämfört med övriga börsen”, säger Peter Benson.

För Engelska skolan ser man att börskursen gått ner kraftigt en kort period 2019, och det beror på att bolaget hamnade ”i kläm med höjda lärarlöner och att det var oklart om ersättningarna skulle hänga med upp”, som Peter Benson uttrycker det.

I tv-inslaget konstateras att Engelska skolan har gjort en uppgång på slutet i samband med att bolaget nyligen bytte ägare och lämnade börsen.

”Det är lite så det brukar vara”, säger Peter Benson och fortsätter:

”Det är de smartaste människorna som säljer, sen är det en blandning av smarta och mindre smarta som köper.”

Ja, så är det. På börsen finns det vinnare och förlorare. Börskursen kan gå upp och den kan gå ner.

Men vän av ordning ställer sig frågan: Finns det inga risker med att de stora skolkoncernerna finns på börsen? Tänk om det är så att friskoleföretagens börskurs blir viktigare än att alla elever får en bra och likvärdig skolgång? Ja, det kan man verkligen undra.

Det svenska friskolesystemet är unikt. I Sverige kan friskoleföretag drivas som aktiebolag och göra vinster. Vad som har hänt det senaste decenniet är att ett fåtal aktörer har vuxit kraftigt, både genom att starta nya friskolor och genom uppköp av mindre friskoleföretag.

Detta har skett utan någon större offentlig debatt. Men nu har det vänt och allt fler börjar ifrågasätta om detta är bra för eleverna och det svenska samhället.

Det finns nämligen mycket som är problematiskt med dagens friskolesystem. Det finns starka drivkrafter för friskoleföretag att locka till sig mindre resurskrävande elever och i konkurrensen om eleverna är de måna om att visa upp sig från sin bästa sida.

Som om inte detta var nog finns det även en stark drivkraft för friskolorna att leverera det som föräldrarna eftersöker, höga betyg men utan att de alltid behöver vara rättvisa.

Det är inte friskolorna det är fel på, de har funnits länge och lär göra så även i framtiden. Problemet ligger i stället själva skolsystemet där det alltså finns starka incitament att dra ner både på kostnaderna och på kvaliteten.

Därför bör dagens friskolesystem med etableringsfrihet och skolpeng förändras. Det är så en skola som bygger vår gemensamma framtid och där alla elever blir vinnare kan skapas.

Det är dags att stanna upp för ett ögonblick och fundera på var den svenska skolan befinner sig. Den är fångad i en marknadisering som steg för steg leder till att skillnaderna mellan skolor och elever ökar och likvärdigheten långsamt urholkas.

Nu gäller det att säga ifrån, skolan hör inte hemma på börsen. Skolan hör hemma i ett Sverige som lyfter fram kunskap och alla elevers rätt till en likvärdig skolgång. Låt stå.