Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Väg eller sandstrand? Bedöm själva. Bild: Johan Svensson
Väg eller sandstrand? Bedöm själva. Bild: Johan Svensson

Mattias Karlsson: Sandstränder bör inte vara en väg som man får köra bil på

Det är dagens handlingar som formar framtiden. Att köra bil på en sandstrand borde därför inte vara tillåtet, varken i Laholms kommun eller någon annanstans i Sverige.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

På måndagen kom så hovrättens dom i det omtalade fallet om strandtrafik ska vara tillåten i Mellbystrand och Skummeslövsstrand. Det blev en friande dom för den åtalade bilisten Patrik Slimane som förra året körde bil på stranden i Mellbystrand.

Men tyvärr gav domen inget entydigt svar, varken för förespråkare av strandtrafiken eller de som vill att den ska förbjudas. Hovrätten skriver nämligen avslutningsvis i domen att ”hovrättens avgörande avser endast skuldfrågan i ett brottmål”. Vidare skriver man att domen inte ska ”förstås som att hovrätten i ett generellt perspektiv har ’slagit fast’ att stranden utgör en väg”.

Det fanns stora förväntningar på att hovrättens dom en gång för alla skulle ge ett tydligt svar på frågan om motortrafik och parkering ska vara tillåten på de aktuella sandstränderna. Men så det blev det alltså inte.

I Hallandsposten tydliggör hovrättslagman Åke Thimfors domens icke principiella utfall.

”Det är viktigt att tänka på att det var just i det här fallet som vi gjorde den här bedömningen”, säger han.

I sak är hovrättens dom ändå en framgång för hur det ser ut i dag, nämligen att man får köra bil på stranden. Men vi tar det från början när det gäller den rättsliga processen.

I augusti förra året satte sig Patrik Slimane bakom ratten på en bil och körde på sandstranden i Mellbystrand. Detta dokumenterades och det gjordes sedan en polisanmälan om brott mot terrängkörningslagen. Det var också själva syftet med bilkörningen, då Patrik Slimane är motståndare till motortrafiken. Uppsåtet lyckades och Slimane åtalades för brott mot terrängkörningslagen.

Men utfallet i Halmstads tingsrätt blev inte det man hade hoppats på när Patrik Slimane friades i mitten av mars. I tingsrättens dom framgår att man kommit fram till att stranden är att betrakta som en väg, bland annat med argumenten att det förekommer biltrafik där och har gjorts så under lång tid. Och på en väg är det, till skillnad från terräng, tillåtet med motortrafik.

Så långt den rättsliga processen, och den stannar här. På tisdagen meddelades att åklagaren inte överklagar hovrättens dom till högsta domstolen (SVT Nyheter 26/5). Trots det kvarstår hovrättens hänvisning till att man bara har dömt i ett brottmål och inte har slagit fast om stranden är en väg eller inte.

Med det sagt kan man på goda grunder ändå ifrågasätta om det överhuvudtaget ska vara tillåtet att köra bil på sandstränder.

Ser man på Sverige i stort finns det andra platser där det av olika anledningar är tillåtet att köra bil på en sandstrand. Men det finns troligen ingenstans där det förekommer biltrafik i lika stor omfattning som på stränderna i Mellbystrand och Skummeslövsstrand. Den motortrafiken är verkligen ett undantag i Sverige.

En sandstrand bör ses som en del av naturen och där man inte kör bil. Eller i lagens mening som barmark eller terräng, vilket innebär att stränder inte är en väg.

Slutsatsen kan bara bli att strandtrafiken i Mellbystrand och Skummeslövsstrand inte bör vara tillåten. För strandens, naturens och framtidens skull.

LÄS MER: Hovrätten: inte brottsligt att köra bil på stranden