Tanklöst med sänkt reduktionsplikt.
Tanklöst med sänkt reduktionsplikt. Bild: Erik Simander/TT

Sänkt reduktionsplikt leder till politisk dikeskörning

Regeringens klimatpolitik tar stora kliv bakåt. Ett stort ansvar för det ligger på M, KD och L för att man låter sig styras av SD:s populism och ansvarslösa politik.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Koldioxidhalten i atmosfären är högre än någonsin tidigare i mänsklighetens historia och det slås värmerekord på löpande band. Orsaken är användningen av fossila energikällor, vilket leder till utsläpp av växthusgaser och att den globala medeltemperaturen ökar. I det läget väljer den sittande regeringen att tvärtemot de gällande klimatmålen driva en politik som ökar utsläppen av växthusgaser.

Det är resultatet av förslaget att från årsskiftet sänka reduktionsplikten till 6 procent, och som presenterades på söndagen. De fyra partierna i regeringsunderlaget, M, KD, L och SD, presenterade sitt förslag som att det främst är riktat mot de som har det tuffast i rådande ekonomiskt läge, de vill säga barnfamiljer och pensionärer. Men synar man förslaget om sänkt reduktionsplikt är det troligen inte de grupperna som tjänar mest utan den som äger ett dieselslukande fordon.

ANNONS

Reduktionsplikten är kravet på att bensinbolagen måste blanda in en viss mängd biobränslen i diesel och bensin. På så sätt kan användningen av fossila energikällor minska, vilket också leder till mindre utsläpp av växthusgaser. I dag måste inblandningen av biodrivmedel vara 30,5 procent i diesel och 7,8 procent i bensin, varför förslaget framför allt kommer att leda till ett lägre dieselpris vid pump.

Enligt vad regeringen och SD uppger kan en liter diesel bli ungefär 5,50 kronor billigare, men det är en uppgift man ska ta med en nypa salt eftersom det ytterst är marknaden som styr bränslepriserna.

Visserligen har Tidöpartierna rätt i att elektrifiering är viktigt för att ställa om biltrafiken, men så länge som fordonsflottan i huvudsak drivs med fossila energibränslen är en ökad inblandning av förnyelsebara drivmedel en lösning för att här och nu driva på klimatomställningen. Det är själva syftet med reduktionsplikten.

Sedan den nya högerregeringen tillträdde i höstas har regeringsföreträdare gång på gång sagt att liggande klimatmål står fast. Ändå för man nu en politik som visar på raka motsatsen. Ett viktigt delmål är att utsläppen från transportsektorn fram till 2030 ska minska med 70 procent jämfört med 2010. Men det målet blir alltmer avlägset när reduktionsplikten sänks från årsskiftet. Och det är framför allt Sverigedemokraterna som varit drivande i denna fråga, och helst vill partiet att reduktionsplikten helt avskaffas.

ANNONS

Men det finns bara en väg framåt, och det är att så snabbt som möjligt fasa ut de fossila energikällorna. Att som regeringen gör nu ta ett steg tillbaka i klimatarbetet gagnar egentligen ingen. Visserligen blir bränslepriserna vid dieselpump lägre men troligen inte alls så mycket som man hoppas på från regeringen. För paradoxalt nog kan det uppstå en brist på fossil diesel när efterfrågan ökar. Detta eftersom flera drivmedelsjättar har börjat ställa om sina anläggningar till att hantera mer biodrivmedel.

”En kraftigt sänkt reduktionsplikt innebär att vi för över efterfrågan till fossila produkter. Det finns en faktisk risk att vi inte kan trygga försörjningen av drivmedel i Sverige”, säger Dani Backteg, presschef på Preem, till Expressen 8/5).

Det blir alltmer uppenbart att Sverigedemokraterna styr regeringens politik från baksätet. Det är en bekväm position eftersom SD inte behöver ta ansvar för den politik man bedriver, och ändå har ett betydande inflytande över regeringens politik. Denna position kan bara de tre regeringspartierna ge Sverigedemokraterna.

Med andra ord faller ett stort ansvar på M, KD och L för att man låter sig styras av SD:s populism och ansvarslösa politik. Det leder till en kraftig dikeskörning i klimatpolitiken, men det är inte att förvånas över när man har en passagerare i baksätet som håller i ratten.

ANNONS
ANNONS