Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Låt tågen komma – till Markarydsbanan. Bild: Ola Rennstam
Låt tågen komma – till Markarydsbanan. Bild: Ola Rennstam

Mattias Karlsson: Säg nej till Trafikverkets stora tågsvek mot Halland

Att persontrafiken mellan Halmstad och Markaryd försenas ytterligare är mycket allvarligt för både Hallands och Kronobergs utveckling. Nu måste de halländska politikerna bilda en enad front mot Trafikverket och trycka på för att förseningen inte blir av.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Allra senast 2023 skulle persontrafiken mellan Halmstad och Markaryd var i gång. Det beskedet gavs i november 2018 av ledande politiska företrädare från Region Halland och de två inblandade kommunerna, Halmstad och Laholm.

Men i veckan avslöjades att Trafikverket nu skjuter upp tågstarten ytterligare minst fyra år till 2027, vilket Laholms Tidning var först att rapportera om, och som HP skrivit om på nyhetsplats. Ett redan rejält försenat tågprojekt blir alltså ytterligare försenat.

Vad värre är att det inte finns några garantier för att det drar ut ännu längre på tiden, dels för att Trafikverket vill lyfta in Markarydsbanan i den nationella planeringen där det måste konkurrera med andra tågprojekt i Sverige, dels för att eventuella överklaganden kan sätta nya hinder i vägen.

Det enda rätta från Hallands sida är att inte acceptera beskedet från Trafikverket. Hallänningarna har väntat länge nog för på den efterlängtade tågtrafiken, inte minst invånarna i Knäred och Veinge som skulle få helt nya möjligheter till arbetspendling.

Persontågstrafik på Markarydsbanan har under åren varit en hett debatterad fråga. Jämfört med andra tågsatsningar i landet har järnvägen mellan Halmstad och Markaryd mycket goda förutsättningar för persontåg, det krävs i sammanhanget inga större förberedelser för att starta trafiken.

Det handlar framför allt om nya tågstationer i Knäred och Veinge, utbyggnad av perronger på Halmstad C och för att klara entimmestrafik behövs det även byggas ett mötesspår utanför Knäred.

När Trafikverket på nytt har utrett frågan har man landat i slutsatsen att mötesspåret blir dyrare än beräknat och därmed måste göra en så kallad järnvägsplan. Därav det nya beskedet att tågprojektet försenas ytterligare minst fyra år. Beskedet är faktiskt skandalöst.

Markarydsbanan har redan utretts kors och tvärs. Nu gäller det för Halland att säga ifrån på skarpen, det är färdigutrett nu. Men tyvärr har intresset från de halländska politikerna hittills varit svalt för tågprojektet. Det visar inte minst en historisk tillbakablick.

Den 13 december 2013 öppnades det upp för persontågstrafik mellan Kristianstad och Markaryd med stopp i Bjärnum och Vittsjö. Denna tåglinje var en del av det större projektet Pågatåg nordost som på ett bräde innebar att tio nya stationer i nordöstra Skåne och södra Småland invigdes.

Enligt Skånetrafiken hade aldrig så många tågstationer invigts på en och samma dag i Sverige. Det säger något om hur historisk den dagen var.

Men det hade kunnat vara fler nya stationer, om bara Halland hade varit med på noterna. Tåglinjen från Kristianstad till Markaryd skulle nämligen enligt planen fortsätta västerut mot kusten – med Halmstad som ändstation och nya stationer i Knäred och Veinge.

Trots att både Region Skåne och dåvarande Kronobergs län landsting ivrigt uppvaktade Halland att hoppa på det stora tågprojektet fick man inget gensvar. Än i dag vänder alltså tågen i Markaryd och kör tillbaka till Skåne. Detta var alltså för drygt sju år sedan.

Frågan om persontågstrafik från Halmstad till Markaryd har alltså varit på tapeten under många år. Men det som slår en när man ser på det historiska perspektivet är det svala intresset från de halländska politikerna att satsa på tågsträckan.

Troligen har fokus varit mer inriktad på de nord-sydliga stråken med E6:an och Västkustbanan. Men om man har ambitionen är att hela Halland ska leva måste man lyfta blicken från kusten och se inåt landet också.

Fördelarna med Markarydsbanan är många. Med persontåg mellan Halland och Kronoberg öppnas det upp för helt nya möjligheter till arbetspendling mellan de två regionerna. De dynamiska effekterna på arbetsmarknaden kan i det sammanhanget verkligen inte underskattas. Det finns bara vinnare när persontågen börjar gå mellan Halmstad och Markaryd.

Det räcker nu. Det går inte att vänta ytterligare nästan åtta år till innan Markarydsbanan öppnas upp för persontåg. Det tidigare beskedet om att tågen skulle börja gå allra senast 2023 var redan det i senaste laget. Nu blir det ytterligare fyra års försening. Det duger inte alls.

Nu måste Halland bilda en enad front. Detta gäller framför allt företrädare för Region Halland, Halmstads kommun och Laholms kommun, som nu måste bryta den tidigare svala inställningen till Markarydsbanan. Säg därför nej till Trafikverkets stora tågsvek mot hallänningarna!