Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Flygkaos. Varken polisens passhantering eller Arlanda stod redo för det ökade trycket på resor efter pandemin. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Flygkaos. Varken polisens passhantering eller Arlanda stod redo för det ökade trycket på resor efter pandemin. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Hanna Marie Björklund: Reskaoset hotar förtroendet för staten

Många vill ut och resa i år, men både passhanteringen och läget på Arlanda har kollapsat. Det är uppseendeväckande att detta inte förutsågs av de ansvariga.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Den som ska flyga från Stockholm behöver just nu måste ta ordentligt med höjd för hur mycket tid man behöver på Arlanda.

Landets största flygplats är central både för resor inom landet och för utländska destinationer, och allt mer så i takt med att många mindre regionala flygplatser lagt ner eller bantats, som Bromma och Skavsta.

Under covid-19-pandemin minskade all form av resande drastiskt och det innebar nedskärningar på Arlanda med bland annat terminaler som stängde tillfälligt. När världen nu börjat öppna igen släpps allt det uppdämda behovet av resande löst och tillströmningen av nya resenärer har varit kraftig hela 2022.

Arlanda var inte redo för den ökningen, och köerna för att framför allt ta sig igenom säkerhetskontrollen ringlar sedan någon månad tillbaka timslånga. Människor missar sina flyg och ett allmänt kaos råder. Frustrationen är stor över att en så grundläggande sak helt enkelt inte fungerar.

Är det en berättelse som känns igen? Under hela vintern har det varit ett enormt tryck på passhanteringen i Sverige, människor har åkt land och rike runt för att få en tid. Bokningssystem utan någon form av ID-verifikation gjorde att skrupelfria personer bokade upp tider i massor och sålde dem i andra hand. Polisen stod till synes handlingsförlamad inför situationen.

Två olika offentligt styrda organisationer, Swedavia och Polisen, verkar alltså ha tagits på sängen av faktumet att när ingen fått resa någonstans på två år så är det fler personer än vanligt som kommer vilja resa när det väl blir möjligt igen. Det var tydligen en komplicerad analys som ingen på dessa organisationer gjorde, trots att vi nog var ganska många som misstänkte att något sådant skulle hända.

Att det går att resa inom landet, och till och från Sverige, är en grundläggande funktion. När utländska besökare vill komma hit och möts av den dåliga situationen på Arlanda kommer det att påverka hela deras bild av Sverige. Att en medborgare inte kan få tag på en ID-handling på flera månader får många att tappa förtroendet för staten. Det behöver finnas rutiner på plats som håller för den här typen av situationer. Som vettiga bokningsregler hos polisen och bättre framförhållning i personalförsörjningen till Arlanda.

Det får inte bli mer vanligt än det redan är att essentiella delar av Sverige, som ID-hantering och resande från landets största flygplats, inte fungerar. Att många aktörer i och runt Arlanda offentligt, som i Dagens industri här om dagen, (20/5) kritiserar kompetensen i Swedavias ledning är rimligt.

Oavsett om den nuvarande situationen beror på naivitet och inkompetens, eller en allmän, politisk motvilja i Sverige mot flyget och resande med flyg, så är den oacceptabel. Vad det än är som fått de ansvariga att misslyckas så borde det mana till eftertanke, och krav på ansvarsutkrävande. Så här dåligt får grundläggande samhällsfunktioner helt enkelt inte fungera.