Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Bedrägerier och otillåtna försäljningsknep har ökat under tiden för covid-19. Bild: Gorm Kallestad
Bedrägerier och otillåtna försäljningsknep har ökat under tiden för covid-19. Bild: Gorm Kallestad

Kent Nilsson: Pandemin bäddar för skojare

Erfarenheter som de kommunala konsumentvägledarna kan bidra med är en god investering i invånarnas rättigheter.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Att i alla lägen lyckas undvika att bli lurad är en eftertraktad förmåga som inte många har. Såret efter ett mindre lyckat avtal eller köp läker så småningom, men konsekvenserna av att medvetet blivit lurad kan svida länge. Fällorna finns i alla miljöer - vid näthandel, hantering av bankkort och krediter, men också genom telefonsamtal eller personliga påhopp på parkeringsplatsen utanför Mellby Center i Laholms kommun.

Konsumentverket fick för några år sedan ett utökat uppdrag från regeringen och en större budget. Bland annat skapades den digitala kunskapsbasen ”Hallå Konsument” som kan hjälpa till när något gått snett och man vill veta mer om sina rättigheter eller skyldigheter. Tjänsten från Konsumentverket fungerar nog bra för dem med dator- och telefonvana. Tyvärr är variationerna på avvikelser från konsumentlagarna näst intill oändliga, inte minst vid anlitande av hantverkare eller telefonförsäljning som numera regleras av ”Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”.

Konsumentrådgivning är ingen service som kommunerna behöver erbjuda sina invånare. Därför nöjer sig många kommuner med att hänvisa till Hallå Konsument. Detta är ett första steg i processen men ger knappast ett fullgott stöd för dem som hamnar i en tvist. Rådgivningen bör inte enbart vara opartisk och kostnadsfri. Det finns många fördelar om den dessutom grundas på lokala erfarenheter.

Halmstads invånare kan söka hjälp av konsumentvägledare på plats i Rådhuset. Funktionen avvecklades för flera år sedan av besparingsskäl men startades upp igen i början av 2000-talet. Erfarenheter som de kommunala konsumentvägledarna kan bidra med är en god investering i invånarnas rättigheter. Tjänsten är också bra för de seriösa företagare som vill veta mer om vilka krav som ställs.

Bedrägerier och otillåtna försäljningsknep har ökat under tiden för covid-19. Ett bra vaccin mot att bli lurad är ökad kunskap om sina rättigheter som konsument. Allra bäst är sunt förnuft och tillgången till kommunala konsumentvägledare.