Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Inte raka spåret för Krösatågen som hotas av nedläggning. Bild: Mattias Karlsson
Inte raka spåret för Krösatågen som hotas av nedläggning. Bild: Mattias Karlsson

Mattias Karlsson: Om hela Halland ska leva bör HNJ-banan vara kvar

Målet kan aldrig vara mindre tågtrafik i Halland utan tvärtom. Därför borde Region Halland tydligt visa att man vill ha kvar persontrafiken på HNJ-banan.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Den senaste tid en har orosmolnen hängt över Krösatågen på HNJ-banan. Det har ryktats om en nedläggning av persontrafiken från Halmstad till Nässjö. På måndagen kom dock beskedet att ett beslut om Krösatågens framtid skjuts upp till september. Det var välkommet, men än är inte faran över.

Hittills har tågtrafiken på HNJ-banan inte nått upp till målsättningen som sattes upp för den treåriga satsningen som tar slut vid årsskiftet. Dessutom har coronakrisen satt hård press på Hallandstrafiken som nu blöder ekonomiskt. I dagsläget förlorar bolaget dagligen en miljon kronor.

I det läget är det förståeligt att framtiden för HNJ-banan ifrågasätts.

Det var för knappt tre år sedan som Hallandstrafiken beslutade om en treårig satsning på HNJ-banan. Genom att öka antalet dagliga turer var tanken att fler skulle åka på Krösatågen till och från Halmstad C.

Men satsningen har ännu en bra bit upp till målet om en fördubbling av tågresandet, även om resenärerna blivit rejält fler. En anledning till att inte fler ta tåget finns troligen i att turtätheten inte är så stor, dagligen går det cirka sju avgångar från Halmstad.

När beslut ska tas om framtiden för HNJ-banan finns det många faktorer att beakta.

Kollektivtrafik är inte gratis. I Halland betalar resenärerna ungefär hälften av kostnaderna för sin resa medan den andra halvan är skattefinansierad. För att fler ska välja att åka kollektivt borde den fördelningen justeras så att skattedelen står för en större andel än i dag.

Detta är särskilt viktigt i ett län som Halland där bilresandet ligger över genomsnittet för riket som helhet.

En välfungerande kollektivtrafik i Halland har flera fördelar, dels kan arbetsmarknadens behov av kompetensförsörjningen förbättras, dels möjliggör det kollektiva resandet att utsläppen av växthusgaser kan minska vilket är bra för miljön och klimatet.

Om hela Halland ska kunna leva måste även inlandet ha ett fungerande blodomlopp med tågtrafik som viktiga pulsådror som transporterar människor och gods från inlandet till Hallandskusten och omvänt.

Här har HNJ-banan en viktig roll att spela när det gäller länken mellan Halmstad och inlandet uppemot Värnamo och Nässjö via bland annat Oskarström, Torup och Landeryd. Givetvis måste tågtrafiken ha ett tillräckligt underlag för att vara samhällsekonomiskt försvarbar. Tomma tåg är sannerligen dumma tåg.

Men nu har ett någorlunda skralt utbud av tågtider på HNJ-banan och en coronakris varit svåra hinder på spåren.

När Krösatågens vara eller icke-vara tas upp till hösten borde svaret vara givet. Det är för tidigt att kasta in handduken och lägga ner tåglinjen från Halmstad till Nässjö.

Gör tvärtom och utöka tåg- tiderna – och låt HNJ-banan få en satsning värd namnet.