Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Staden borde vändas mot Nissan – och mot framtiden. Bild: Jari Välitalo
Staden borde vändas mot Nissan – och mot framtiden. Bild: Jari Välitalo

Mattias Karlsson: Nissan kan bli Halmstads nya stolthet

Halmstad går nu med raska steg mot en historisk folkomröstning – om ett hotell. Det kan bli ett val mellan att bejaka stadens utveckling eller att nostalgiskt hålla fast vid det som varit.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Vart är vi på väg? Det är en klassisk fråga som sätter tankarna i rörelse, vi vill ju så gärna veta vart vi är på väg.

Men en annan rakt motstående fråga kan ibland vara minst lika intressant: Hur hamnade vi här? En rak fråga som kan locka fram de kanske mest enkla sanningarna som finns strax under ytan.

I veckan blev det i stort sett klart att det blir en folkomröstning om hotellplanerna på Österskans utmed Nissan i centrala Halmstad. Det blev en slags final på den livliga debatt som varit det senaste halvåret.

Politikerna har arbetat för att det ska bli ett hotell på platsen medan motståndarna gjort allt för att motverka de planerna, framför allt genom en framgångsrik namninsamling för att få till en folkomröstning.

I detta för tillfället låsta läge kan det vara värt att besvara frågan: Hur hamnade vi här? Den frågan kan så klart ha många olika svar, men låt oss titta lite övergripande på situationen.

Genom Halmstad flyter ån Nissan. Vattendrag- et klyver staden i två delar, eller rättare sagt så har staden byggts upp på båda sidor om Nissan. För länge sedan var vatten den viktigaste färdvägen, och många städer har grundats just nära kusten eller utmed vattendrag. Här har Halmstad både och, kan man säga.

För länge sedan, när Halmstad grundades, har man dock använt Nissan som en slags skydd mot fiender, det är därför de äldsta delarna av staden finns på den västra sidan.

Längre fram i tiden har man byggt broar över Nissan för att förbinda de två olika delarna av staden. Då har man mest sett ån som ett nödvändigt ont när det gäller att transportera sig från den ena sidan till den andra.

Men fortfarande var ån en viktigt transportled in och ut från staden. När sedan industrialiseringen kom igång började det byggas fabriker utmed Nissan längre uppströms. Som alla vet flyter skit neråt, och alla utsläpp i Nissan måste förr eller senare passera Halmstad. Det har alltså funnits fog för att kalla ån för smutsiga Nissan, det var inget vatten man skulle doppa sig i.

Än i dag syns i centrums uppbyggnad hur fastigheterna nära Nissan på den västra sidan är vända bort från ån. Men i takt med att utsläppen i Nissan har minskat har det skett en attitydförändring. I stället för att se ån som ett nödvändigt ont har den allt mer blivit en tillgång för Halmstad.

Attitydförändringar tar tid, det är rent av en långsam process, men trenden är tydlig, allt fler upptäcker miljön runt Nissan. Det är helt enkelt läge för staden att vända sig mot Nissan. Ån kan bli Halmstads nya stolthet.

En mer modern trend handlar om framväxten av resecentrum i en rad olika städer i vårt avlånga land. Historiskt har städer med järnvägsförbindelser ofta inte haft tågstationen och busstorget på samma ställe.

Den som kommit med tåg till en stad och sedan skulle byta till en regionbuss har fått ta sig mellan de olika punkterna, antingen med en stadsbuss eller rentav fått gå. Men de senaste decennierna har detta förändrats i och med framväxten av nya resecentrum. Man har helt enkelt flyttat busstationen från stadens centrum till tågstationen. Med på flytten följer ofta även stadsbussarna.

Denna utveckling har varit tydlig även i Halmstad. Och för några år sedan försvann stadsbussarna från Österskans till den nybyggda stationen utmed Laholmsvägen och därmed skapade ett nästan helt sammanhållet resecentrum vid tågstationen.

Men kvar i centrum blev ett hål, ett stort tomrum. När stadsbussarna försvann fanns det inte färdiga planer på vad som skulle komma i stället. Förvisso är vi nu framme vid ett nytt förslag till detaljplan för området. Detta är välkommet. Men förslaget har väckt mycket motstånd, det är många som inte vill se ett högt hotell på platsen.

Man kan ha förståelse för detta, ett stort hotellbygge på platsen kommer att förändra stadsbilden. Men den som säger nej till hotellet måste också ställa sig ett par frågor: Hur kan staden dra nytta av närheten till Nissan? Och vad ska tomrummet på Österskans ersättas med?

Mot bakgrund av hur Nissan har förändrats och att det har skapats ett stort centralt tomrum är det välkommet med ett nytt hotell mitt i Halmstad. Detta är också vad denna ledarsida förespråkar – för Halmstads bästa.

Likt Nissans vatten är i ständig rörelse så utvecklas hela tiden vårt samhälle. I Halmstads kommun pågår nu ett omfattande arbete att planera för framtiden, inte minst genom att ta fram en ny översiktsplan.

Och i detta arbete måste en kommun hela tiden ta höjd för att det sker förändringar över tid, utveckling. Det är mot bakgrund av detta man ska se planerna på ett nytt hotell på Österskans.

Halmstad går nu med raska steg mot en historisk folkomröstning – om ett hotell. Det är kommunfullmäktige som den 25 maj fattar det formella beslutet, men i och med att kampanjen fått ihop tillräckligt många underskrifter och alla partierna meddelat att de kommer att rösta ja kan man redan nu säga att folkomröstningen om ett nytt hotell blir av.

Tidigare i veckan ifrågasatte jag här på ledarsidan om man bör ha en folkomröstning om ett nytt hotell i Halmstad, och kom fram till ett nej.

Med det sagt är det ändå viktigt att engagera sig i stadens framtid, när folkomröstningen väl blir av.

Enkelt uttryckt kan man säga folkomröstningen kommer att stå mellan att bejaka utvecklingen av Halmstad eller att nostalgiskt klamra sig fast vid hur staden en gång har sett ut. Valet är ert.

LÄS MER: Bör man folkomrösta om ett nytt hotell i Halmstad?

LÄS MER: Låt Halmstads stadskärna bli hel igen med ett nytt hotell

LÄS MER: Vänd Halmstad mot Nissan – och mot framtiden