Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tomt var det här. Än så länge. Bild: Ola Rennstam Ola Rennstam
Tomt var det här. Än så länge. Bild: Ola Rennstam Ola Rennstam

Mattias Karlsson: När centerpartister vänder, det är då det händer

Centerpartiet i Laholm svänger och kan tänka sig att tågen på Markarydsbanan kan gå varannan timme. Det är ett välkommet besked.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Omprövningens tid är här. I alla fall när det gäller persontrafiken på Markarydsbanan. I förra veckan meddelade Centerpartiet i Laholm att man vill se persontåg på sträckan mellan Halmstad och Markaryd även om denna bara går varannan timme.

Tidigare har partiet, likt andra borgerliga partier i Region Halland, hårdnackat bara accepterat tågtrafik som går varje timme.

Anledningen till att Centerpartiet vänder är Trafikverkets besked tidigare i år att tågtrafiken på Markarydsbanan tidigast kan börja gå 2027. Det beskedet var ett rejält dråpslag med tanke på den utdragna processen hittills att få igång tågtrafiken.

Trafikverket menar att järnvägsinvesteringarna på banan kommer att överstiga 100 miljoner kronor och därmed blir en nationell fråga. Det måste också göras en så kallad järnvägsplan, en process som tar tid och därmed senarelägger persontågen.

Detta besked har alltså fått Centerpartiet i Laholm att tänka om. Sent ska tågsyndarna vakna, kan man utropa elakt. Men likt den förlorade sonens återkomst ska man glädjas åt den som ansluter sig till sällskapet som vill se tåg snarast på Markarydsbanan.

Och vändningen i Laholm fick genast utdelning. Partikollegan och tillika ordförande för regionens tillväxtutskott, Helene Andersson, meddelar i Hallandsposten att Region Halland ska titta på det förslag som Centerpartiet i Laholm har lagt fram, att i början bara ha ett tågstopp i Veinge.

Järnvägen mellan Halmstad och Markaryd har hög standard. Det som dock saknas för att köra igång persontrafik på banan är stationslägen i Veinge och Knäred, mötesspår och en utbyggnad av Halmstads central. Går man ner till tågtrafik varannan timme kan i princip tågtrafiken startas direkt med smärre upprustning av stationslägena.

Väljer man att till en början bara stanna i Veinge kan alltså persontrafiken nästan omgående sättas igång, i alla fall i samband med tågtabellbytet som sker varje år i december. Men då gäller det att sätta igång den planeringen så snart som möjligt.

Persontåg på Markarydsbanan kan få en stor betydelse för integrationen mellan arbetsmarknadsregionerna i Halland och i Kronoberg, något som skulle gynna alla parter. Det finns alltså ingen tid att vänta på att tågen åter ska gå mellan Halmstad och Markaryd.

När centerpartister vänder, det är då det händer. I alla fall i Halland.