Är inte hemma i den svenska skolans problem.
Är inte hemma i den svenska skolans problem. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Moderaterna är helt vilse i den svenska skolan

Klarar man inte av att beskriva verkligheten korrekt blir varje politiskt förslag följaktligen helt värdelöst, ett tomt slag i luften. Sådan är den borgerliga skolpolitiken, inte minst den som Moderaterna företräder.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Hur många pinsamheter kan politiker förmedla under en knapp halvtimme? Frågan är ytterst relevant efter den senaste partiledardebatten som sändes i SVT:s Agenda förra söndagen (10/10). Ett av debattämnena var skolan. Det blev då uppenbart att partierna till höger är fast i en retorik som saknar förankring i verkligheten. Den bild som målades upp av partiledarna i det nya högerkonservativa blocket var att skolans främsta problem är att det saknas trygghet och studiero på skolor.

Den förklaringen missar helt att det svenska skolsystemet går mot allt större skillnader mellan skolor och mellan elever. En viktig orsak till det är marknadsstyrningen av skolan med ett fritt skolval och en rörlig skolpeng.

ANNONS

Skolan var ett av fyra huvudämnen under den partiledardebatt som sändes för drygt en veckas sedan i SVT:s Agenda. Det blev tydligt att de fyra partierna som nu står till höger, M, KD, L och SD, har en gemensam syn på problemen i skolan.

”Det stora problemet är bristande kunskap och bristande ordning och reda”, sa Moderaternas partiledare Ulf Kristersson tidigt i debatten, och han fick medhåll av bland annat Liberalernas Nyamko Sabuni.

I ett replikskifte ville Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven veta hur det kan uppstå vinster för skolföretagen och M-ledaren menade att företag måste kunna göra överskott, men han svarade inte på varför friskolorna måste ta ut vinsterna till sina ägare. I stället kontrade Kristersson:

”Det stora problemet, och det här vet Stefan Löfven men vill inte prata om det, är att 26 av de 28 sämsta skolorna i Sverige är kommunala. Tänk om vi kunde prata om de skolor som inte funkar i stället för de föräldrar som valt en skola som faktiskt fungerar”, sa han.

Den statistik som M-ledaren hänvisade till handlar om en rapport som Skolinspektionen släppte för cirka en månad sedan. Men vad som inte har framkommit i debatten är att de ”sämsta skolorna” samtidigt är skolor med det mest utmanande elevunderlaget, det vill säga att där går barn vars föräldrar har betydligt lägre utbildning än genomsnittet. Och elevunderlaget har en stor betydelse för skolresultaten.

ANNONS

Så länge som det inte går att objektivt mäta skolkvalitet och det samtidigt sker en utsortering av mer lättundervisade elever till framför allt friskolor kommer skillnaderna mellan skolor och mellan elever obönhörligen att öka över tid. Detta är precis vad som hänt, händer och kommer att hända i Sverige med dagens marknadsstyrda skolsystem. Därför krävs det skolreformer som vänder denna utveckling så att skolan blir en plats där alla barn ges möjligheter till en likvärdig utbildning.

Här finns det en hel rad av skolfrågor som måste upp på bordet för utvärdering, det fria skolvalet, den fria skoletableringen och skolpengen.

Politik handlar om att beskriva verkligheten och sedan komma med förslag på lösningar på de problem som finns. Klarar man inte av det mest basala, att beskriva verkligheten korrekt, blir varje politiskt förslag följaktligen helt värdelöst, ett tomt slag i luften. Sådan är den borgerliga skolpolitiken i stort, inte minst den politik som Moderaterna företräder.

Det är mycket märkligt, man undrar hur den moderata partiledningen tänker och fungerar. Det finns några möjliga förklaringar.

Antingen saknar partiet kompetensen att förstå och inse problemen med dagens skolsystem, men jag tror faktiskt bättre om Moderaterna än så. En annan förklaring kan vara att man är helt förblindad av sin egen ideologi och inte törs öppna ögonen och ifrågasätta att dagens skolsystem med fritt skolval och en skolpeng leder till att skolan blir alltmer segregerad.

ANNONS

En tredje förklaring kan vara att partiet helt cyniskt kör på i samma hjulspår som tidigare och inte viker av från den inslagna vägen i en from förhoppning att väljarna inte är tillräckligt insatta i skolfrågan. Den linjen innebär att partiet vill förminska och stuva undan skolans problem i syfte att trolla bort dem från den politiska dagordningen.

Jag tror inte att det finns en enstaka förklaring till Moderaternas undermåliga skolpolitik men en sak är jag säker på, partiets strateger vill för allt i världen inte att skolan ska bli en central fråga i nästa års val.

Men tyvärr, där har ni fel. Det är precis vad som kommer att hända. Och ju längre Moderaterna vägrar att erkänna skolans stora strukturella problem desto tyngre blir partiets fall när sanningen om dagens skolsystem blir allmänt spridd hos väljarna. Det lär den bli i god tid före nästa val.

ANNONS