Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mobiler stjäl elevernas uppmärksamhet – och deras framtid. Bild: JESSICA GOW / TT

Mobiler stör och förstör undervisningen i skolan

Mobilen är en på många sätt fantastisk uppfinning, men i klassrummet stjäl den för mycket tid och uppmärksamhet.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

Pling. Pling. Pling, pling, pling, pling. Pling. Pushnotiserna var många när en åttondeklass i Gränna under 30 minuter hade sin mobiltelefoner påslagna. Under den här halvtimmen fick de 21 eleverna över 2 000 notiser till sina mobiler.

Det säger sig självt. Mobiler har inget att göra i klassrummet, de stör och förstör den så viktiga skolundervisningen.

Det var i april som klass 8B på Ribbaskolan i Gränna gjorde sitt experiment med mobilerna, vilket Dagens Nyheter rapporterade om i veckan (11/6). Vanligtvis lägger eleverna sina mobiler i en låda när de går in i klassrummet, men denna aprildag fick eleverna har sina mobiler på. Efter en halvtimme gick de sedan fram till tavlan där läraren summerade antalet notiser, vilket alltså landade i över totalt 2 000 påminnelser.

Se där en lektion i enkel matematik, men med ett bedrövligt och skrämmande resultat.

När Dagens Nyheter en månad senare besöker skolan och gör om experimentet fick man ett liknande resultat, 2 126 notiser på en halvtimme.

Läraren Richard Hulteke berättar för DN att han tycker att resultatet är omskakande.

”Skalar man upp det på en vecka, på det här högstadiet, så blir det drygt två miljoner notiser som tävlar med utrymmet i huvudet på eleverna. Hjälp, vilken utmaning!”, säger han till tidningen.

Richard Hulteke är tydlig med vad han vill se, det räcker inte med ett mobilförbud på lektionerna utan han vill att förbudet ska gälla generellt på skolan.

I Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L framgår att ett mobilförbud ska införas i klassrummen med en lagstiftning som ska gälla från den 1 januari 2021. Det är en linje som Liberalerna har drivit länge och som även Socialdemokraterna har hakat på.

Visserligen är det redan i dag möjligt för en rektor att införa ett förbud mot mobiler på lektionerna, men det kräver en aktiv handling. Mobilerna i skolan är alltså ett normaltillstånd medan ett mobilförbud är ett undantag. Med den nya lagstiftningen är tanken att det omvända förhållandet ska gälla. Med andra ord ska en lärare eller en rektor även i framtiden kunna tillåta mobiltelefoner när så är befogat.

När utbildningsminister Anna Ekström (S) får ta del av Gränna-experimentet är inte hon helt överraskad av resultatet, men tycker att det är helt galet (DN 11/6). Ekström har själv svängt i frågan och är i dag själv för ett mobilförbud. För DN berättar hon också om ett samtal med en lärare som liknade mobilanvändningen med regeln om lördagsgodis.

”Om det finns en tydlig regel så går barn inte och längtar efter godis hela tiden eftersom de vet att de får äta det på lördag. Om det inte finns någon regel så går de och tjatar”, säger Anna Ekström till DN.

Ett lagstadgat mobilförbud är inte lösningen på alla problem i skolan. Men genom att låta en mobiltelefon i klassrummet vara ett undantag är mycket vunnet i kampen för att skapa studiero.

Mobilen är en på många sätt fantastisk uppfinning, men i klassrummet stjäl den för mycket tid och uppmärksamhet. För elevernas framtid är det därför viktigt att mobiltelefoner förbjuds i klassrummet.