Vem tar makten i Region Halland efter valet?
Vem tar makten i Region Halland efter valet? Bild: Roger Larsson

Mer sjukvård för pengarna och en bättre kollektivtrafik

Region Hallands verksamheter bara måste fungera, om det så gäller hälso- och sjukvård eller kollektivtrafik. Det måste vara regionpolitikens fortsatta fokus i Halland.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

För den som vill ta tåget från Halmstad till Laholm kostar det 59 kronor enkel resa med Hallandstrafikens app. Tur och retur blir det alltså nästan 120 kronor. Det är mycket pengar med tanke på att tågresan tar 12 minuter enkel väg. För resenären från Hyltebruk till Halmstad tar det betydligt längre tid, drygt en timme och då är kostnaden 80 kronor enkel resa; 160 kronor för hela Halmstadsresan.

Detta är bara några exempel på vad det kostar att åka kollektivt inom Hallands län, det är inte billigt. Jämför detta med den satsning på kollektivtrafiken som gjordes i Tyskland i somras där det kostade strax under 100 kronor i månaden för att resa inom hela landet. I hela Tyskland alltså. Det var så klart en storsatsning som kostade den tyska staten uppemot 25 miljarder kronor.

ANNONS

Det är Hallandstrafiken som ansvarar för den halländska kollektivtrafiken, och ytterst alltså Region Halland och dess politiker. Vad man definitivt kunde önska mer av de ansvariga regionpolitikerna är att göra det enklare men framför allt billigare att åka kollektivt i Halland. De skulle förbättra förutsättningarna på arbetsmarknaden, om det så handlar om att det blir enklare för arbetstagare att pendla dit jobben finns eller att det blir lättare för arbetsgivare att hitta rätt kompetens. Alla blir vinnare på en bra halländsk kollektivtrafik.

Så länge som man kan minnas har de borgerliga partierna varit med och styrt i Region Halland. Om de fyra partierna inte har haft egen majoritet har man fått draghjälp av Miljöpartiet. Men efter regionvalet förra söndagen ser det annorlunda ut i och med att det borgerliga regionstyret tappar sin majoritet samtidigt som Miljöpartiet åker ur regionfullmäktige.

Hur regionen nu ska styras är än så länge ett oskrivet blad. Det ligger dock nära till hands att Alliansen med sina totalt 34 mandat av totalt 71 platser i regionfullmäktige kan fortsätta styra i minoritet.

Regionvalet kallas ibland för det bortglömda valet, men det är så klart inte mindre viktigt än de andra valen till riksdag och kommun, allt hänger ihop i samhället och i den svenska välfärden. Men en anledning till att regionvalet kommer lite i skymundan kan vara att regionernas verksamhet bara måste fungera, och då kan de olika politiska alternativen inom regionpolitiken se relativt lika ut.

ANNONS

Av regionernas ansvarsområde är så klart hälso- och sjukvården det första man tänker på, och som är livsavgörande för väldigt många. Det är också en verksamhet som alla någon gång kommer i kontakt med, även om vårdbehovet skiljer sig stort från individ till individ.

En annan verksamhet som också bara måste fungera för dem som använder den är kollektivtrafiken. Den är framför allt viktigt för den som pendlar, och som måste ta sig från bostad till arbete eller studier. En välutbyggd kollektivtrafik i Halland är nödvändig för de behov som finns på en allt mer rörlig arbetsmarknad.

Trots att regionpolitiken kan vara svår att få grepp om så fyller den en mycket viktig roll; i en demokrati är det viktigt att medborgarna har makten över vem som ska företräda dem att fördela de gemensamma resurserna. På så sätt kan väljarna utkräva ansvar från politikerna. Frågan är då bara hur resultatet från regionvalet ska tolkas.

Blir det fortsatt Alliansstyre i minoritet eller kommer det bildas nya politiska konstellationer? Oavsett utgången i det politiska spelet måste färdriktningen för Region Halland ligga kvar: en så bra och effektiv hälso- och sjukvård som möjligt och en enklare och mer utbyggd kollektivtrafik. Det som är bra för hallänningarna är också bra för Region Halland.

ANNONS

ANNONS