Är det konstigt att elsparkcyklarna är populära? De ger en stor frihet för användarna. Med en app i mobilen kan man hitta närmaste elsparkcykel, därefter är det bara att hoppa på den och köra till valfri destination där man lika enkelt kan lämna ifrån sig elsparkcykeln.
Det är en nästan total frihet där man har tillgång till fordonet precis den tid man behöver det. Men med stor frihet följer också ett stort ansvar. Och det är väl just där det brister för många. I alla fall om man får tro artiklar och insändare som publicerats i Hallandsposten. Nu har det också kommit in en skrivelse från funktionsrådet i Halmstad med klagomål om slängda eller felparkerade elsparkcyklar, vilket HP rapporterat om.
Under sommaren har elsparkcyklarna formligen exploderat i Halmstad. Orsaken är att flera nya företag som hyr ut elfordonen har etablerat sig i staden. Och cyklarna har blivit mycket populära.
Men elsparkcyklarna har inte bara tagits emot positivt av Halmstadborna. Det finns också ett missnöje med hur de framförs på stadens gator och torg men framför allt med slängda och felparkerade fordon.
Halmstads funktionsrätts referensgrupp, som samlar ett antal olika intresseorganisationer, slår nu larm till kommunen om att slängda och felparkerade elsparkcyklar försämrar tillgängligheten för personer med funktionsvariationer.
”Det har inkommit många klagomål till oss. Många är trötta”, säger Maritha Johansson, ordförande för referensgruppen, till HP.
Redan i dag har kommunen vidtagit olika åtgärder för att elsparkcyklarna inte ska hamna på fel ställen. I centrala Halmstad har kommunen satt upp ett flertal så kallade ”hot spots”, platser där man kan parkera elsparkcyklar. Utöver det är det även förbjudet att parkera elsparkcyklarna utmed Nissan och på gågatorna är de programmerade med hastighetsbegränsning på sex km/h.
Men frågan är alltså om detta räcker eller om kommunen måste göra mer. Erfarenheter från städer där elsparkcyklarna varit etablerade en längre tid pekar på att Halmstads åtgärder troligen inte är tillräckliga.
Det är viktigt att poängtera att problemen med elsparkcyklarna oftast har att göra med hur de används, det är alltså individens ansvar att köra säkert och lämna ifrån den på ett ställe där den inte kan skada andra.
Med tanke på den stora populariteten är det högst troligt att elsparkcyklarna har kommit till Halmstad för att stanna, men för allas säkerhet behövs det skärpta regler för hur de får användas och framför allt för var och hur de ska parkeras.
På längre sikt bör kommunen också främja fossilfria transporter i de centrala delarna i centrum. Att biltrafiken tar ett så stort utrymme i Halmstads stadsbild är också något som politikerna behöver se över.
Tänk om fler bilister kunde ställa bilen och i stället ta sig fram på cykel eller elsparkcykel. Då kunde staden se helt annorlunda ut. Och inte minst skulle det vara en vinst för klimatet.
LÄS MER:Ilska mot elsparkcyklar som slängs och felparkeras: ”Något måste hända”