Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den svenska skolan ska vara likvärdig och integrera elever i samhället. Bild: Gorm, Kallestad

Mattias Karlsson Skolan ska vara en motkraft till ökad segregering

Nu tas viktiga steg mot en mer likvärdig svensk skola. Beslutet om att utreda ett stopp för nya religiösa friskolor är mycket välkommet.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

På måndagen meddelades att regeringen ska utreda ett etableringsstopp för nya religiösa friskolor. Beskedet ligger i linje med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L.

Egentligen hade Socialdemokraterna velat gå längre och helt förbjuda alla friskolor med så kallade konfessionella inslag, men som utbildningsminister Anna Ekström (S) säger till TT kunde inte man ”inte gå hela vägen” i överenskommelsen med de andra partierna. Sedan tidigare är också Liberalerna tydliga motståndare till de religiösa friskolorna.

Detta är en välkommen inställning. Grunden för en religiös friskola ligger i att den särskiljer eleverna från det övriga samhället. Med andra ord leder de till en ökad segregering. Det är inte en utveckling Sverige ska ha.

Under mer än ett år har frågan om de religiösa friskolorna utretts vad gäller regelverket och om det behövs mer krav på dem som driver dessa skolor. Nu förlängs detta uppdraget och utökas till att alltså även utreda ett stopp för nya skolor med konfessionella inslag.

Senast den 19 december ska utredningen vara klar.

De religiösa friskolorna utgör i dag en försvinnande liten andel av alla skolor i Sverige, runt 1 procent. Därför kan man argumentera för att de inte har någon större betydelse för det svenska skolsystemet. Men det är fel att tänka så.

För att alla elever i Sverige ska garanteras en likvärdig skolgång måste man dra en gräns – och den gränsen går bland annat vid just skolor med konfessionella inslag. De hör inte hemma i den svenska skolan.

Därför är det välkommet att regeringen nu gör verklighet av att ta ett första steg mot att stoppa etableringen av nya religiösa friskolor. Men bättre hade varit att helt förbjuda de religiösa friskolorna.

Den svenska skolan har under flera decennier haft en negativ utveckling. Inte nog med att elevernas resultat har sjunkit i internationella mätningar, skillnaden mellan skolor och elever har också ökat.

Föräldrarnas bakgrund har dessutom fått ett allt större genomslag för hur deras barn klarar skolgången.

Även om den negativa trenden vad gäller elevernas resultat tycks ha vänt upp igen är orosmolnen fortfarande många. Det behövs helt enkelt nya krafttag för att den svenska skola ska leverera och erbjuda alla elever en likvärdig skolgång.

Om den svenska skolan glider isär kommer samhället att göra detsamma. Det visar på vikten att det finns en motkraft till den ökande segregationen. Den motkraften finns i att staten tar ett allt större ansvar och grepp om skolan.

Beskedet om att utreda de religiösa friskolorna är viktigt. Men det behövs fler beslut för en ökad likvärdig skola i Sverige.