Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Får du en likvärdig utbildning, lille vän? Bild: Jonas Ekströmer/TT

Mattias Karlsson: Likvärdigheten är grunden för framtidens skola

Staten ger och staten tar. Så kan man sammanfatta det likvärdighetsbidrag till skolan som infördes förra året. I slutändan är det eleverna som drabbas av minskade resurser.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Förra året införde staten ett riktat bidrag som landets kommuner och fristående skolor kunde söka för att öka likvärdigheten i skolan. För andra halvåret 2018 var bidraget på en miljard kronor. Bidraget ökade i år till 3,5 miljarder kronor och för nästa år handlar det om nästan fem miljarder kronor. Det rör sig om betydande summor som landets skolor kan ta del av.

Men staten vill också att pengarna hamnar rätt. Skolverket har därför i uppdrag att granska bidragstagarna. I somras meddelande Skolverket att man kräver tillbaka totalt 24 miljoner kronor från sex kommuner och ett skolföretag.

Granskningen har sedan fortsatt och Skolverket kommer inom kort med ett nytt besked om det är fler skolhuvudmän som krävs på återbetalning. I veckan meddelades också att man utökar granskningen med ytterligare fem kommuner och tio skolföretag.

En av de utpekade kommunerna är Hylte kommun. Att bli granskad innebär inte på förhand att man har gjort fel, däremot är det intressant att följa upp just Hylte eftersom ekonomin för kommunens skolor varit mycket uppmärksammad det senaste året.

Från Skolverkets sida uppger man att Hylte kommun har fram till nästa fredag att inkomma med mer uppgifter. Senast i december är ambitionen att granskningen ska vara klar.

Det är givetvis bra att med riktade statliga bidrag se till att likvärdigheten i skolan ökar. En elev ska oavsett var och när den går i skolan ges lika möjligheter till en bra skolgång.

Så är det tyvärr inte i dag, skillnaderna mellan kommunerna och mellan skolorna är för stora, vilket på sikt leder till segregation och en försämrad sammanhållning i samhället.

Skolverkets granskning utgår från att en kommun eller friskola inte får lov att spara in på undervisningen och samtidigt ta emot statliga medel som ska gå just till att öka likvärdigheten.

Ändå är det något som skaver med hela upplägget. Det är i slutändan eleverna som får ta smällen i den kommun eller friskola där resurserna till undervisningen har minskats och som nu tvingas betala tillbaka pengar till staten. Det är inte bra och visar att dagens skolsystem är feltänkt.

För att likvärdigheten ska garanteras i hela landet finns det egentligen bara en väg att gå, att staten återigen tar över huvudmannaskapet för skolan. Med 290 kommuner och ett otal fristående skolor finns det i dag inte en grundläggande drivkraft att garantera skolans likvärdighet.

Med andra ord, dagens kommunala skola har kommit till vägs ände.