Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

De svenska hamnarna hotas nu av en långvarig storstrejk. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Mattias Karlsson: Hamnkonflikten är ett hot mot den svenska ekonomin

För den som värnar om den svenska modellen finns det bara en väg att välja, att inte gå Hamnarbetarförbundet till mötes.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Den pågående hamnkonflikten riskerar nu att trapps upp rejält. På onsdagen varslade Hamnarbetarförbundet om storstrejk i alla hamnar från och med den 6 mars i nästa vecka.

Det innebär att den lågintensiva konflikt som pågått i cirka en månad nu trappas upp rejält. Tyvärr finns det få vinnare på hamnstrejken som kan drabbas svensk ekonomi mycket hårt om den blir långvarig.

Oenigheten mellan fackförbundet Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar har funnits under en längre tid. I grunden handlar det konflikten om att hamnarbetarna vill teckna ett eget kollektivavtal. Detta motsäger sig Sveriges hamnar då de redan har ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet.

Läget kan snabbt bli allvarligt. Konflikten innebär nämligen dubbla förluster, dels de direkta kostnaderna för företagen som kan bli omfattande, dels att förtroendet för Sverige som en tillförlitlig handelsnation rubbas.

På sikt slår också Hamnarbetarförbundet undan benen för den bransch de själva är verksamma inom. Skulle storstrejken vara länge kommer kundernas tilltro till sjötransporter att minska och risken är överhängande att de väljer andra transportslag.

I den här konflikten står Hamnarbetarförbundet i stort sett ensamma. Politiskt har de ett mycket svagt stöd och det är i stort sett ingen av arbetsmarknadens parter som offentligt har stöttat fackförbundet.

För den som värnar om den svenska modellen finns det bara en väg att välja, att inte gå Hamnarbetarförbundet till mötes. Som det ser ut i dag på arbetsmarknaden går det inte att ha två konkurrerande kollektivavtal inom samma bransch, vilket i förlängningen skulle innebära olika villkor för alla anställda.

Nyligen aviserade också regeringen att det pågående arbetet med att begränsa strejkrätten påskyndas. Redan den 1 augusti i år kan en ny lag träda i kraft som innebär att rätten att ta till strejkvapen mot arbetsgivare som redan har ett avtal med ett annat fackförbund begränsas.

För Sveriges och den svenska modellens bästa bör Hamnarbetarförbundet kasta in handduken. Ju förr, desto bättre.