Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ett flygplan av typen ATR 72 lyfter från Halmstads flygplats med destination Stockholm. På torsdagen genomfördes ”den perfekta flygningen” på den flygsträckan. Bild: Roger Larsson

Mattias Karlsson: Flygskam borde ersättas med fossilskam

Det är inte flyget i sig som är boven i dramat, utan de fossila bränslekällorna. De bör fasas ut så fort som möjligt.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

Den ena propellern börjar snurra så sakteliga och kommer snabbt upp i hög rotationshastighet. Därefter kommer den andra propellern igång. Jag sitter i ett fullsatt flygplan på Halmstads flygplats för en färd till Stockholm.

Flygplanet taxar ut på startbanan och tar fart. Klockan 10:02 lyfter planet från marken och stiger snabbt uppåt. Det halländska landskapet breder ut sig, till vänster är det gult, grönt och blått som dominerar, det vill säga rapsfält, skog och hav. Åt andra hållet, inåt land, är det grönt av åkrar och skog så långt ögat kan nå och rakt ner glittrar ett antal märgelhålor som blåa oaser i landskapet. Så här lite från ovan får man perspektiv på tillvaron.

Det här är inte vilken flygning som helst, utan den kallas för ”The Perfect Flight” där syftet är att visa hur svensk inrikesflygning med dagens teknik kan bli så klimatneutral som möjlig. Planet har tankats med en stor andel biobränsle och själva flygplanet är bränsleekonomiskt. Dessutom är flygsträckan så rak och energieffektiv som möjlig.

Den här flygningen till Stockholm och Bromma flygplats genomfördes på torsdagen och bakom evenemanget stod flygbolaget Bra, Halmstad City Airport, flygplanstillverkaren ATR, den finska bränsletillverkaren Neste samt bränsleleverantören Air BP. Detta i sig är en illustration över hur komplex flyg- industrin är, det finns en rad olika aktörer inblandade. Dessutom är branschen till stora delar konservativ och inte minst leder ett högt säkerhetstänk till att förändringar tar tid att genomföra.

En sak är i alla fall helt säker, för att flyget ska bli klimatneutralt så måste de fossila bränslena fasas ut och ersättas av biobränslen. Dessa finns redan i dag, men produktionen, och inte minst efterfrågan, är för liten. Men med dagens regler är det heller inte tillåtet att tanka flygplanen med mer än 50 procent biobränsle, detta trots att bränslet inte går att skilja ut från ett fossilt flygbränsle.

Väl på Bromma flygplats väntade ett seminarium med ett hundratal deltagare, mestadels branschfolk men även politiker och tjänstepersoner var på plats.

På seminariet berättade flygkaptenen Johan Molarin om arbetet bakom den perfekta flygningen. Det handlar alltså om en rad olika faktorer som gör flygningen så bränslesnål som möjligt, som att kunna flyga så rakt som möjligt och att flyga på den optimala höjden.

Johan Molarin berättade till sist att ”den perfekta flygningen” släppt ut motsvarande 46 procent mindre koldioxid än en traditionell flygning. Det ska dock tilläggas att det här handlar om fossila utsläpp; även ett biobränsle avger koldioxid men där är källan förnyelsebar.

Under det senaste året har flygindustrin hamnat i fokus i klimatdebatten, och det svenska språket har begåvats med ett nytt ord, ”flygskam”. Inte minst har klimataktivisten Greta Thunbergs beslut att stanna på marken och i stället åka tåg genom Europa väckt stor uppmärksamhet. Detta är ett viktigt statement, att ta aktiv ställning för att minska sina egna klimatutsläpp.

Ändå är det viktigt att peka på att klimatomställningen mot en fossilfri värld måste tas steg för steg. Sedan är frågan hur stora de stegen kan och bör vara. Givetvis bör stegen vara så långa som möjligt, men det är också en fråga om vad som är möjligt att föra inom dagens befintliga politiska system. Och där gäller det att ha ett visst mått av realism. Det går inte att ställa om hela samhället i ett enda stort steg. Till exempel kommer flyget även i framtiden att vara ett viktigt transportmedel.

I slutet av seminariet i Stockholm talade Mattias Goldmann, vd för den gröna tankesmedjan Fores, och han hade fem viktiga punkter att tänka på som individ vad gäller flygande.

I de fall som flyget är det mest klimatvänliga transportsättet, välj flyget. Måste man välja flyg, välj ett klimatvänligt flygbolag. Om man måste välja ett flyg ska man klimatkompensera, det vill betala för åtgärder som kompenserar för de utsläpp som man orsakar. Sedan kom den kanske beskaste sanningen till seminariedeltagarna, flyg mindre!

Och till sist vill Mattias Goldmann ersätta ordet ”flygskam” med ”fossilskam”, och därmed sammanfattade han vad det hela handlar om. Det är inte själva flygandet som är boven i dramat utan de fossila bränslena, och de bör alltså fasas ut så fort som möjligt.

Tillsammans med val av resväg och flyghöjd går det att med dagens plan optimera en flygning att använda betydligt mindre fossila bränslen. Det är givetvis viktigt att berätta. Men det behövs mer, och då inte bara mer biobränsle i tanken. Hela den internationella flygbolagsindustrin behöver förändras i grunden. Men det får inte stanna där, utan det gäller även för hela transportsektorn om det så gäller vägtrafiken eller sjöfarten.

Oavsett transportmedel gäller det alltså att välja det mest klimatneutrala, det som släpper ut minst fossila utsläpp. Allra grönast är givetvis att promenera när det går. Det gjorde jag och gick fram och tillbaka till Halmstads flygplats, steg för steg.

Att gå är en oslagbar kombination, vardagsmotion och klimatvänligt på samma gång. Så ta chansen när du kan, promenera mera.