Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tomt. Här på Ica Maxis tak hade solpaneler kunnat finnas. Bild: Roger Larsson
Tomt. Här på Ica Maxis tak hade solpaneler kunnat finnas. Bild: Roger Larsson

Viktor Karlsson: Luftfartsverket, stå inte i vägen för solen

Solenergi kan vara en av nycklarna till energiomställningen, men det kräver snabbare processer. Då finns det ingen tid för långsam myndighetsbyråkrati.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Under midsommarafton hade Halmstad en värmetopp på hela 29,1 grader. Det är den högsta midsommartemperaturen sedan mätningarna startade år 1881 (HP 27/6).

Rekordvärmen under midsommar är ingen slump. Sedan 1800-talet har koldioxidnivån i atmosfären skjutit i höjden och den globala medeltemperaturen ökat med cirka en grad.

Enligt IPPC riskerar vi att passera målet om max en och en halv grads uppvärmning inom 20 år. Den höjda medeltemperaturen gör att antalet extremt varma dagar ökar, vilket vi har fått erfara i Halland under den senaste veckan.

För att motverka den globala uppvärmningen krävs en energiomställning från fossila bränslen till grön fossilfri energi. Då kan inte krångliga regler och långdragna processer stå i vägen för företag som vill använda solen för att ställa om.

I veckan rapporterade Hallandsposten att Luftfartsverket vill stoppa närmare 2 000 solpaneler på Flygstaden i Halmstad (HP 28/6). Anledningen till detta är att solcellernas optimerare, som maximerar elproduktionen, riskerar att påverka flygens radiomottagare, vilket i sin tur hotar flygsäkerheten.

”Jag vill inte verka gnällig – för jag har full respekt för hur viktig flygsäkerheten är – men det känns väldigt frustrerande att det inte snabbare går att hitta en lösning som fungerar för alla parter”, säger Tommy Fransson, vd för Ica Maxi Flygstaden, som är ett av de två företag som hindras från att installera solceller på sina tak.

Självfallet vore det dumt att äventyra flygsäkerheten, men Luftfartsverkets bedömning tycks inte vara helt stringent. I över tio år har det nämligen funnits solceller på taket till Bilmånsson, vilket ligger närmare flygplatsen än både Ica Maxi Flygstaden och Motorhalland som nu vill installera solceller.

Till och med terminalbyggnaden på flygplatsen har flera hundra solpaneler på taket. Även om dessa solceller byggdes innan Luftfartsverket började rekommenderade ett skyddsavstånd mellan solceller och flygplatser på tre kilometer, är det uppseendeväckande att näringsidkare i Flygstaden hindras samtidigt som själva flygplatsen har solceller.

Problemet med solceller i närheten av flygplatser är inte nytt. Redan 2020 uppmärksammade riksdagsledamoten Rickard Nordin (C) intressekonflikten i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Nordin framförde att det inte finns några kända fall där solceller har stört just flyg men att solcellernas optimerare kan störa annan radiokommunikation. Därför förordade han tydliga riktlinjer och föreslog att endast störningsfria optimerare borde få användas nära flygplatser.

Två år senare har Luftfartsverket fortfarande inte tagit fram några referensvärden för godkända nivåer av elektromagnetiska störningar, trots att detta efterfrågas av solenergibranschen. Eftersom Luftfartsverkets huvuduppdrag är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst, bör det ligga i deras ansvarsområde att ta fram denna typ av riktlinjer så snabbt som möjligt.

Ett ljus i mörkret är ett pågående projekt från det statliga forskningsinstitutet Rise som syftar till att ta fram tydliga riktlinjer kring elektromagnetiska störningar i närheten av samhällskritisk infrastruktur. Projektet slutförs i september, vilket ger ett gyllene läge för den tillträdande regeringen att skynda processen för solceller i områden kring flygplatser. Det ska inte behöva ta två år till.

Luftfartsverkets negativa besked om solcellerna på Flygstaden är ett av många hinder mot en växande solenergibransch. Förra sommaren stoppade Länsstyrelsen i Skåne en solcellspark med hänvisning till att den planerades på jordbruksmark – detta trots att marken var dåligt lämpad för jordbruk.

I april i år fick Sperlingsholms gods i Halmstad tillstånd för en solcellspark i Laholms kommun, men på grund av bristande kapacitet i elnätet kan det dröja flera år innan den kan börja byggas (HP 3/6).

”Solen gassar och elpriserna är skyhöga, det här är inte klokt”, sa Sperlingholms vd Carl Kuylenstierna till HP då.

En snabb energiomställning behövs för att värna mänskligheten och planeten vi lever på. Ett viktigt steg i den omställningen är att hindren för grön energiproduktion undanröjs.

Det finns ingen tid för långsam myndighetsbyråkrati, onödiga regleringar eller bristande infrastruktur som står i vägen för solenergin.

LÄS MER:

LÄS OCKSÅ: Kraftledningarna visar vägen till klimatomställningen