Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett nytt landmärke för Halmstad?
Ett nytt landmärke för Halmstad?

Mattias Karlsson: Låt Halmstads stadskärna bli hel igen med ett nytt hotell

Nissan har historiskt kluvit Halmstads centrum i två delar. Med ett nytt hotell på Österskans finns möjligheten att skapa en mer attraktiv stadskärna, och som binder ihop öst med väst.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Det är en dyster syn för en stadskärna, tomma butikslokaler. Där det skulle finnas livaktiga verksamheter gapar nu fönstren tomma i väntan på bättre tider. Nyligen stängde H&M sin butik i hjärtat av Halmstads centrum och lämnade efter sig ännu ett hål.

De senaste åren har stadskärnan i Halmstad, likt många andra städer i Sverige, få se den ena butiken efter den andra bomma igen. Men tvärtemot vad man kan tro är det inte helt nattsvart, den totala omsättningen i stadskärnan minskade förra året med cirka en procent.

Detta framgår av det cityindex som HUI Research har gjort på uppdrag av Fastighetsägarna, och som presenterades på torsdagen. Men en preliminär uppskattning av det första halvåret i år visar dock på ett betydande tapp i cityhandeln på grund av coronapandemin. Framtiden är alltså mycket oviss.

Vad alla kan enas om är att dagens utveckling där cityhandeln i Halmstad långsamt utarmas inte är bra. Det behöver helt enkelt hända något för att stadskärnan återigen ska bli den naturliga mötesplatsen för Halmstadborna.

Det här är inte en fråga bara för de näringsidkare som verkar i centrum utan stadskärnans framtid angår alla. Den handlar om invånarnas gemensamma vardagsrum där man kan shoppa, mötas och umgås. Sett i det ljuset är det viktigt att tänka i nya banor och inte låsa fast sig i det som har varit.

I HUI:s rapport finns en detaljerad karta över Halmstads stadskärna och som definieras av att det finns en viss täthet av boende, butiker och andra verksamheter. Kartan över stadskärnans utbredning kan beskrivas som en mjukt rundad triangel som ringas in av tre hörn, Norre port i norr, Brogatans ände i väster och Scandic Hallandia i söder. Det ser i sig inte konstigt ut.

Ändå finns det en sak som sticker ut, och det är den skarpa gräns åt öster som utgörs av Nissan. Det affärscentrum öster om Nissan som i folkmun kallas för Kungsfreden är alltså inte en del av stadskärnan. En viktig orsak till det är så klart ån som rinner genom staden, men troligen har också den ödsliga miljön runt Österskans en negativ påverkan.

Historiskt har staden varit vänd bort från Nissan och så är det till stor del än i dag i och med ån är en barriär som skiljer öst från väst. Men det kan bli ändring på det nu, framför allt genom den nya detaljplanen för Österskans där det planeras för ett nytt hotell.

Visserligen har planerna på hotellbygget mött ett stort motstånd och det genomförs nu en namninsamling för att få stöd till en folkomröstning om hotellet. Och i det nyligen avslutade samrådet har det också kommit in tung kritik mot hotellplanerna, framför allt från länsstyrelsen som konstaterar att hotellet blir för dominerande.

Ändå går det inte att komma ifrån det faktum att Halmstads stadskärna är som en mussla som stänger dörren till all utveckling österut.

Öst är öst och väst och väst i Halmstad, och aldrig mötas de två delarna. Låt nu staden en gång för alla bli en helhet så att Nissan inte blir den barriär som vattendraget historiskt har varit.

Ett första steg i att binda samman de två delarna är att göra om Österskans till en attraktiv plats där människor kan mötas, bland annat genom ett nytt hotell vid Picassoparken.