Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Populär. Sedan förra året har resandet på busslinje 400 mellan Hyltebruk och Halmstad ökat med 15 procent. Bild: Sara Kappelin

Mattias Karlsson: Lämna inte kvar någon på busshållplatsen

Om hela Halland ska kunna leva måste kollektivtrafiken fungera för alla hallänningar.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

För Hylteborna betyder en välutbyggd kollektivtrafik mycket, om det så handlar om arbetspendling eller för att åka till Halmstad för att ta del av stadens större nöjesutbud. Men för att kollektivtrafiken till och från Hylte kommun, och då främst busstrafiken, ska vara attraktiv måste den täcka in de behov som finns. Det fungerar allt som oftast väl, men det finns problem.

I sommar har busslinje 400 mellan Halmstad och Hyltebruk haft ovanligt mycket passagerare, inte minst sista kvällsturen från Halmstad. Detta har lett till överfulla bussar och att passagerare inte kunnat åka med, vilket HP rapporterade tidigare i veckan (20/8).

Hallandstrafiken och bussoperatören Arriva är väl medvetna om problemen. Under sommaren har man försökt att lösa problemen med en förstärkningsbuss men den går ibland till andra uppdrag, uppger Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandsposten, till HP.

Frågan är om det räcker. Att passagerare inte får åka med är inte bra, särskilt om det handlar om den sista avgången från Halmstad. Kan man inte lita på att komma med sista bussen hem tappar man snabbt förtroendet för Hallandstrafiken.

Den kraftiga uppgången i antalet passagerare mellan Hylte och Halmstad kan delvis förklaras av det sommarkort som alla ungdomar fått, dels för att det bor fler på Migrationsverkets flyktingboende i Spenshult. För juli månad har busslinje 400 haft en uppgång av antalet passagerare med 15 procent jämfört med samma månad förra året. Linjen 340 som går mellan Halmstad och Spenshult har haft en ännu större uppgång på totalt 45 procent hittills i år.

Hallandstrafikens alla passagerare ska välkomnas med öppna armar. Men då gäller också att länstrafikbolaget kan leverera. I fallet med överfulla bussar mellan Halmstad och Hylte har man faktiskt svikit Hylteborna.

Det gäller även planerna på en ny busslinje till Falkenberg. Hylte kommun har genom kommunstyrelsens ordförande Ronny Löfquist (S) drivit frågan om att öppna en ny busslinje mellan Hyltebruk och Falkenberg. I dagsläget skulle en sådan linje behöva en subvention på fyra miljoner kronor.

Hylte kommun är berett att bidra med en tredjedel av kostnaden, men varken Region Halland eller Falkenbergs kommun är intresserade av att bidra med pengar, så i nuläget ligger den busslinjen på is. Det är verkligen synd eftersom den linjen har potential för en helt ny arbetspendling.

Tyvärr har Hallandstrafiken agerat motsträvigt även när det gäller att öppna upp för persontåg på Markarydsbanan, en satsning som nu ligger flera år framåt i tiden.

Om hela Halland ska kunna leva måste kollektivtrafiken fungera i hela länet. I dagsläget kan Hallandstrafiken verkligen göra mer för Hylteborna.

Mottot måste självklart vara att inte lämna kvar någon passagerare på varken tågperrongen eller busshållplatsen.