Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Miljö- och byggnadsnämnden föreslår sänkt hastighetsbegränsning i Laholms innerstad. Bild: Fredrik Magnusson
Miljö- och byggnadsnämnden föreslår sänkt hastighetsbegränsning i Laholms innerstad. Bild: Fredrik Magnusson

Kent Nilsson: Lägre fart ger ökad trygghet

Tjänstemannaförslaget var ett annat, men kanske blir det ändå till att byta till 40-skyltar så som kommunpolitikerna vill.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Som HP tidigare har rapporterat så minskar den upplevda tryggheten hos invånarna i Laholms kommun. Höstens trygghetsundersökning var mer besvarad än tidigare men visade samtidigt att procentuellt sett färre invånare känner trygghet. Siffrorna i Laholms kommun visar dock att de boende i högre grad upplever trygghet än invånare i andra kommuner i regionen. Hela 80 procent känner sig trygga i sitt eget område och 91,5 procent i hemmet.

Det Laholms kommun och kommunpolisen Kristian Nilsson lyfter fram som exempel på områden för trygghetsskapande insatser är ungdomsstök, ofta i kombination med motorfordon. Generellt är trafikfrågor och då inte minst hastigheterna är ett ofta diskuterat ämne. Laholm är inget undantag. Redan i polisens medborgarlöfte för 2019 lovade polisen att utöka sin fysiska närvaro genom trafikövervakning med fokus på hastighetsöverträdelser, vilket är bra.

Miljö- och byggnadsnämnden i kommunen har nu lagt ett förslag som ska ut på remiss till berörda myndigheter och väghållare. Förslaget syftar till att Laholm ska ha nästintill enhetlig fartbegränsning på 40 kilometer i timmen i innerstaden. Undantaget är vid skolor och på gångstråk som kräver lägre hastigheter.

Sänkt hastighetsbegränsning gäller numera i tätorterna på landsbygden men har skjutits upp ett antal gånger inne i Laholm. Tjänstemannaförslaget var ett annat, men det blir kanske ändå till att byta till 40-skyltar så som kommunpolitikerna vill. Det ska knappast ses som ett självändamål att miljö- och byggnadsnämnden kör över kommunens trafikplanerare. Signalerna från Laholms invånare är alltför tydliga för politikerna att bortse från.