Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Faktum är att det i modern historia aldrig har satsats så mycket på vår stadskärna som det görs just nu." Bild: Roger Larsson

”Jag tror benhårt på Halmstads stadskärna som segrare år 2020”

Det satsas just nu miljontals kronor i gemensamma projekt för att ge centrumbesökaren en bättre upplevelse. Det skriver Johan Adermalm, projektledare Årets stadskärna 2020, i ett svar på ledartexten ”Vill Halmstad ha ett spökcentrum?”. Den politiske redaktören svarar.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Varje morgon när jag går till jobbet möts jag av söta dofter från lokala konditorier, där passionerade företagare stigit upp långt innan soluppgången, för att kunna erbjuda färskt bröd till sina gäster i en stadskärna som firar 400 år i år. Jag ser butiksinnehavare som städar och gör fint inför en annalkande arbetsdag, där allt handlar om det mänskliga mötet. Minst 2 500 personer arbetar inom handeln i centrum och tillsammans omsätter de över 2,5 miljarder kronor per år.

Det är extremt hårt arbete som ligger bakom detta resultat och det skulle garanterat se annorlunda ut i centrum om företagarna inte trodde på sin produkt och sin plats. Att skapa lönsamhet i den fysiska butiken 2019 är en tuff utmaning, men för att ge lite perspektiv består näthandeln än så länge bara av 10,43 procent av den totala detaljhandeln 2018.

Som projektledare för Årets stadskärna 2020 sitter jag på förstaparkett och ser tydligt alla de satsningar som görs i centrum. Dessa sker mitt framför näsan på oss och ibland ser man inte skogen för alla träd, så låt mig få äran att nyansera bilden av vår stadskärna.

I samverkansgruppen ”Stadens hjärta” samlas representanter från kommunen, näringslivet och fastighetsägarna för att hängivet diskutera hur de kan förbättra vår stadskärna. Resultatet av detta är exempelvis ett nytt parkeringshus, vilket gör att vi nu har hela 1 800 parkeringshusplatser inom 200 meter till primära shoppingstråk. Även Storgatan och Brogatan har fått en välbehövd uppdatering.

Fler byggprojekt att se fram emot är färdigställandet av Fisketorget, Resecentrum, Gamletullsbron och vidareutvecklingen av Österskans, för att bara nämna några. Det satsas just nu miljontals kronor i gemensamma projekt för att ge centrumbesökaren en bättre upplevelse. Faktum är att det i modern historia aldrig har satsats så mycket på vår stadskärna som det görs just nu.

Så, för att bättre kunna svara på din fråga om någon egentligen tror på att Halmstad tar hem utmärkelsen Årets stadskärna till 2020 vill jag börja med att förklara tävlingsreglerna:

I tävlingen Årets stadskärna är det stadens individuella prestation som bedöms. Deltagande städer jämförs inte mot varandra. Förenklat är det den som kan visa på bäst förändring av stadskärnan som vinner. Positiv utveckling har en tendens att generera mer utveckling och därför har det aldrig varit viktigare att vi stöttar och uppmuntrar varandra mot gemensamma framgångar. Att till exempel slänga tuggummit i papperskorgen i stället för på marken är lika mycket ett bidrag till segern som att våga förverkliga en dröm genom att öppna en verksamhet i centrum.

Jag tror benhårt på Halmstads stadskärna som segrare år 2020, och jag är övertygad om att jag inte är ensam om detta. Det är även viktigt att poängtera att allt det hårda arbete som kommer ur stadskärnan varje dag är en delseger och att utvecklingsarbetet fortsätter även efter att vi skickat in vårt tävlingsbidrag 2020. Eftersom alla gynnas av att stadskärnan utvecklas vill jag att du som läser detta frågar dig själv: Hur kan jag bida till att Halmstad vinner Årets Stadskärna 2020?

Svar mottages tacksamt.

Johan Adermalm

projektledare Årets stadskärna 2020

Svar:

Entusiasmen och tron på Halmstad som Årets stadskärna går inte ta miste på, och jag välkomnar alla insatser som görs för Halmstads centrum. Men verkligheten är en svår motståndare. I takt med att allt fler butiker stänger i centrum måste frågan ställas, hur får man tillbaka handeln till city igen? Varför inte börja i mitten?

Stora torg som en gång var ett livligt torg känns i dag mest som en stenöken. Förslagsvis borde torget få en grön inramning. Andra välkomna inslag i city borde vara fler upplevelser och en mysigare känsla, allt med målet att locka tillbaka människor.

För att vända den negativa utvecklingen behövs det verkligen tänkas i nya banor. Förändra er, eller dö. Det är de två alternativen som gäller.

Mattias Karlsson

politisk redaktör

LÄS MER: Mattias Karlsson: Vill Halmstad ha ett spökcentrum?