Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En 20-åring som behöver kompletteras med en ny sundsförbindelse. Bild: Johan Nilsson/TT
En 20-åring som behöver kompletteras med en ny sundsförbindelse. Bild: Johan Nilsson/TT

Mattias Karlsson: Helsingborgs sak är Halmstads och hela Hallands sak

De långtgående diskussionerna om nya tunnlar under Öresund kan få en stor positiv påverkan på södra Halland. Inte minst skulle en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skapa nya möjligheter för hallänningarna, både för arbetspendling och för resande.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Det råder ett intensivt ställningskrig mellan tre skånska kommuner om en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark i Öresund. Sedan länge har det förts en diskussion om att bygga en ny tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, ett projekt som Helsingborgs kommun så klart kämpar hårt för.

Men grannkommunen Landskrona vill att det ska byggas en ny tunnel från Landskrona direkt till Köpenhamn, ett förslag som fått namnet Europaspåret, medan Malmö stad kämpar för Malmömetron, en tunnel mellan Malmö och Köpenhamn.

Vän av ordning frågar sig så klart, behövs det verkligen ytterligare en förbindelse mellan Skåne och Själland? Ja, det behövs med tanke på den framtida trafikutvecklingen i södra Sverige.

Här kan de halländska kommunerna, inte minst Halmstad, spela en viktig roll i att stötta planerna på en ny tunnel. Och så klart då det projekt som ligger längst fram i planeringen och som hallänningarna troligen skulle först störst nytta av – HH-förbindelsen.

I somras var det tjugo år sedan Öresunds- bron invigdes. Sedan bron öppnades kan man säga att det har flutit mycket vatten genom Sundet och under bron. Bron har fått en stor betydelse, både för persontrafiken och för godstransporterna, och förbindelsen är viktig både ur ett lokalt, regionalt och nationellt perspektiv.

Men blickar man framåt ser man att det redan detta decennium kan uppstå problem med trafiken och transporterna i södra Sverige. 2029 beräknas den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland i Fehmarn Bält stå klar vilken i ett slag även kommer att påverka trafiken i Sverige.

Det är mot den bakgrunden som det förs långtgående diskussioner om nya tunnlar under Öresund. Utmaningen nu ligger i att från svenskt håll enas om vilka förslag som ska prioriteras. HH-förbindelsen, Europaspåret eller Malmömetron?

I nuläget ligger HH-förbindelsen längst fram i planeringen; i februari presenterades en omfattande utredning om hur den skulle kunna se ut med två separata tunnlar för väg- och tågtrafik. Men Malmöpolitikerna ger sig inte och menar att en Malmömetron också behöver planeras parallellt med HH-förbindelsen. Europaspåret tycks däremot sakna ett brett politiskt stöd.

Det räcker dock inte med en svensk enighet, det finns en motpart på andra sidan Sundet som hittills visat ett relativt svalt intresse för en ny förbindelse. Den danska entusiasmen flödar inte precis.

Det är inte svårt att gissa vilket alternativ som passar bäst för Halmstad och Halland. HH-förbindelsen är den lösning som troligen skulle gynna hallänningarna mest, framför allt då den ligger närmast.

Det är också den som kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, Jonas Bergman (M), förordar, framför allt för att samarbetsorganisationen Greater Copenhagen, där Halmstads kommun och Region Halland ingår, ställer sig bakom HH-förbindelsen.

”Sluta utred och börja gräv”, säger Jonas Bergman när ledarredaktionen når honom på fredagen.

Han utvecklar sitt svar med att det finns många fördelar med HH-förbindelsen, inte minst då att restiden mellan Halmstad och Köpenhamn kan kapas väsentligt.

Jonas Bergman berättar också och att han har kontinuerliga kontakter med sin kollega i Helsingborg, kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M), och framför allt i frågor som rör infrastruktur som HH-förbindelsen och utbyggnaden av Västkust- banan.

Att det nu förs långtgående diskussioner om nya förbindelser under Öresund är inte bara positivt för Skåne utan även för hallänningarna. Med närheten till Helsingborg är det också naturligt att HH-förbindelsen är den som hallänningarna bör ställa sig bakom.

I det här sammanhanget har Halmstads kommun, och även Laholms och Hylte kommuner, en viktig roll att spela när det gäller att stötta planerna på en tåg- och en vägtunnel under Sundet.

Kort och gott. Helsingborgs sak är även Halmstads och hela Hallands sak.

Till sist. På fredagen kom ett mycket välkommet besked att Centerpartiet i Laholm svänger och nu kan acceptera varannantimmestrafik på Markarydsbanan under förutsättning att det blir ett tågstopp i Veinge.

Det beskedet kan verkligen bana väg för den större politiska omsvängningen som krävs för att den efterlängtade persontrafiken kan börja gå igen.

Bra förbindelser mellan kommuner, regioner och länder förenar folk.