Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hallands hamnars lyxinköp sticker särskilt i ögonen då förskolepersonalen i Halmstad kommun nyligen fått sin budgetpost för arbetskläder minskad med en miljon för att kommunen behöver spara pengar.  Bild: Gorm Kallestad
Hallands hamnars lyxinköp sticker särskilt i ögonen då förskolepersonalen i Halmstad kommun nyligen fått sin budgetpost för arbetskläder minskad med en miljon för att kommunen behöver spara pengar. Bild: Gorm Kallestad

Virve Ivarsson: Hallands hamnar behöver omvärdera vad ett bra chefskap innebär

Det är inte ett tecken på bra chefskap att ta emot dyra bilar eller kostymer inhyrda respektive inköpta för kommunens pengar. Det är dags att Halmstads kommun tar sitt hamnbolag i örat.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

I mitten av januari kunde Hallandsposten avslöja att Hallands hamnar lagt 84 000 på att köpa sju kostymer och en dräkt till sina högsta chefer. Kläder som inte är märkta med företagets logga, vilket gör dem möjliga att bära även privat.

Detta innebär att kläderna inte är att betrakta som arbetskläder utan ska beskattas. Därför anmälde Hallands hamnars VD Björn Alvengrip själv inköpet till Skattemyndigheten.

Det framkom även att Hallands hamnar lagt 76 000 kronor på en träff mellan 16 chefer på konferensanläggningen Ön i Laholm. Hälften av pengarna ska ha gått till mat och dryck, bland annat till 37 starköl och sju flaskor vin.

I tisdags kunde Hallandsposten vidare berätta att Hallands hamnar även är det kommunala bolag i Halmstad där flest anställda har förmånsbil (4/2). Och det enda bolaget i Halmstads kommun vars förmånsbilar inte kommer från Hallands kommuns lista på upphandlade fordon – där numera bara bilar som drivs på el, gas eller som är hybrider ingår.

Förmånsbilarna som de anställda i Hallands hamnar förfogar över drivs i stället samtliga av diesel och tillhör exklusivare modeller av BMW och Mercedes.

Björn Alvengrip menar att bilerbjudandet varit ett sätt att kunna rekrytera de bästa cheferna. Men dels skriker det inte direkt gott chefskap att arbeta i ett kommunalt bolag och ta emot dyra dieselbilar och kostymer inköpta för kommunens pengar. Dels tycks ju de flesta bolag i Halmstad kommun samt många andra kommuner klara av att locka till sig personal på andra sätt.

Till exempel erbjuder varken Falkenbergs kommun eller några av deras bolag förmånsbilar till sina chefer.

Björn Alvengrip hävdar vidare att chefernas bilar mer är att betrakta som tjänstebilar än förmånsbilar, men uppger att cheferna kör bilarna mellan 20 till 80 procent i tjänsten. Då tjänstebilar nästan enbart får köras i tjänsten är det därmed tydligt att det är frågan om förmånsbilar.

Det känns även svårt att föreställa sig att Hallands hamnars 16 cheferna inte kunde planera nästa steg i samordningen mellan hamnarna i Halmstad och Varberg utan att detta projekt behövde kosta 76 000 kronor för 16 personer under ett dygn.

Och även om bolaget anser det viktigt att Hallands hamnars anställda har en snygg och enhetlig arbetskostym så bör detta rimligen kunna uppnås utan att den behöver kosta 10 000 kronor per person och skräddarsys hos en anrik herrekipering.

Särskilt mycket sticker det sista i ögonen då förskolepersonalen i Halmstad kommun länge kämpat för att få köpa in arbetskläder till personalen, men denna budgetpost skurits ned med 1 miljon i 2020-budgeten för att kommunen behöver spara pengar.

Det är dags att Halmstads och Varbergs kommuner tar sitt hamnbolag i örat. Och om Hallands hamnar respektive kommunerna ser det som gott chefskap att ta emot eller tilldela dyra bilar och kostymer för kommunens pengar så är det hög tid för dem att omvärdera sin bild av vad en bra chef är.