Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ännu fler pågatåg kan bli möjligt om Markarydsbanan börjar trafikeras.

Höghastighetståg blir ett argument

Från att ha fört en tynande tillvaro som järnvägsspår för godstrafik växer nu regionpolitikernas intresse för Markarydsbanan.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Äntligen, skulle vi på HP:s ledarplats kunna utbrista. I befolkningstillväxtens spår med ett ökat resande växer behovet av bättre kommunikationer. Sedan invigningen av tunneln genom Hallandsås är det numera möjligt att ersätta godstrafiken på Markarydsbanan med persontrafik, så som det en gång för mycket länge sedan var. Numera finns en samsyn mellan grannregionerna Kronoberg och Skåne om just detta.


Vid regionstyrelsens sammanträde på onsdagen antogs en avsiktsförklaring i samma riktning, helt i linje med vad som numera förespråkas i det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Halland 2016-2019. Och numera talas inte enbart om så kallade interregionala resor, utan även om daglig pendling i regionen för att komma till och från skolor och arbeten.


Som en ny och välkommen ingrediens anförs att banan även kan fylla en funktion för södra Halland när höghastighetstågen kan nås genom byte i Hässleholm. Exakt hur långt fram i tiden höghastighetsbanan befinner sig är svårare att avgöra, även om den så kallade Sverigeförhandlingen rullar på i maklig takt. 


I grunden är det ett riktigt argument med den fullt möjliga kopplingen redan nu till södra stambanan för resor till och från Stockholm. Med höghastighetstågen skulle restiden kortas avsevärt mot i dag.


I sammanhanget är det angeläget att påpeka att även HNJ-banan har en ljusare framtid med en koppling till höghastighetsbanan. Särskilt nu när Sverigeförhandlingen bestämt sig för att sträckningen ska gå via Värnamo. Alltså är förväntningarna stora på att Region Halland tar sitt ansvar även för den halländska delen av banan mellan Halmstad och Nässjö.