Trafiklederna har en dominerande ställning i Halmstad.
Trafiklederna har en dominerande ställning i Halmstad. Bild: Roger Larsson

Gör Halmstad mindre ledsamt och mer attraktivt

För den som promenerar mycket i Halmstad är det uppenbart att staden har favoriserat biltrafiken. Detta är något för politikerna att tänka på när Halmstads framtid nu planeras.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

För lite drygt ett år sedan fick Halmstad besök av journalisten och arkitekturkritikern Mark Isitt som skulle spela in ett avsnitt av Sveriges Radios serie ”Stadsinspektionen”.

Hallandsposten intervjuade Isitt med anledning av hans besök och fick några tidiga omdömen av staden. Sammantaget blev Mark Isitt mycket förtjust i Halmstad och han var imponerad av Stadsbiblioteket, teatern, slottet och Norre port.

”Men allra mest gillade jag nog Rådhuset och dess placering. Det sticker ut som en liten skuldra på Stora torg, utan att störa Tre Hjärtan-huset det minsta”, sa Mark Isitt till HP.

Trots de översvallande reaktionerna från arkitekturkännaren var det en sak som han inte gillade.

ANNONS

”Jag blev lite bestört över trafikleden som går framför slottet och som skär av staden. Det är under all kritik, hur har det blivit så?”, undrade Isitt .

Det är en bra fråga. Hade Mark Isitt stannat längre och gett sig ut på promenader i Halmstad hade han fått uppleva att biltrafiken har en dominerande ställning på fler ställen i staden. Detta beror på att det finns stora, breda trafikleder som skär genom staden. Halmstad är på många sätt en ledsam stad för de gångtrafikanter som faktiskt finns.

För den som promenerar mycket i Halmstad är det uppenbart att staden i stort har favoriserat biltrafiken. De centrala delarna av staden genomkorsas av ett antal leder eller större vägar, Laholmsvägen, Wrangelsgatan, Timmermansleden, Slottsjordsvägen, Järnvägsleden och Nya Tylösandsvägen.

Som bilist är ofta dessa leder och vägar något som ska passeras i färden från A till B, färden är sällan målet för bilisten. Men för den som promenerar kan det ofta vara annorlunda, det är inte alltid att promenaden har en specifik destination utan att färden är själva målet.

Då säger ju många: ”Men cykla! I Halmstad är det cykel som gäller!” Ja, det är sant. Med tanke på att staden breder ut sig över ett stort geografiskt område och att det finns rikligt med cykelvägar så är trampandet ett bra sätt att transportera sig i Halmstad. Bra på många olika sätt. Cykeln tar mindre plats i trafiken, är klimatsmart och leder till ökad folkhälsa.

ANNONS

Trots alla fördelar med cykling är det ändå viktigt att slå ett slag för gångtrafiken i ett annat perspektiv, i alla fall i centrala Halmstad. Skapar man en attraktiv stad för gående kommer man automatiskt också att skapa en attraktiv stad. Det är som gåendes vi tar till oss och på riktigt upplever en stad. Det är som gående vi ser hur en stad ser ut. Därför är det viktigt att även tänka på gångtrafikanterna när man planerar en stad.

Här har Halmstad mycket kvar att lära även om det är trevligt att gå runt i själva centrum mellan Stora och Lilla torg. Det är när man kommer precis utanför den innersta stadskärnan som biltrafiken tar över och det blir tråkigt att vara gångtrafikant.

Bilarna tar stor plats för att de stora trafiklederna är breda. Effekten av att detta är också att staden blir mindre stadslik. Ta till exempel Järnvägsleden från Brunnsåkersskolan bort till polishuset. Detta är ett brett stråk som härrör från när järnvägen gick genom staden.

Här är avståndet mellan bebyggelsen på båda sidor om leden väldigt stort. På Järnvägsleden är det bilarna som är i centrum – inte gångtrafikanterna.

Det här mönstret återfinns från fler trafikleder i staden, till exempel den breda autostrada som Laholmsvägen faktiskt är. Lösningen kan vara att smalna av trafiklederna genom att förtäta bebyggelsen; man gör vägarna mindre ledsamma och mer stadslika. Vill man behålla de breda lederna kan man i stället plantera träd i mitten och anlägga gångvägar där. Det saknas helt enkelt inte lösningar, om man vill göra staden mer attraktiv.

ANNONS

En ny förbindelse över Nissan på Söder har den senaste tiden varit aktuell då politikerna behövt sätta ner foten inför framtiden. En bro över Nissan har varit en laddad fråga under många decennier i Halmstad, och den har bokstavligen delat Halmstadborna i två läger, för eller mot.

I veckan var det en majoritet i kommunstyrelsen som röstade för en ny öppningsbar bro över Nissan. Beslutet var nödvändigt med tanke på det nu pågår ett omfattande arbete med nya framtidsplaner inom kommunen, inte minst en ny översiktsplan.

Politiker har att se till den större bilden när man fattar beslut. För att lösa framtidens transporter genom Halmstad är det säkert bra med en ny förbindelse över Nissan på Söder. Men det finns ändå ett problem med kommunstyrelsens beslut i veckan, allt är inte transporter.

Öppnar man upp en förbindelse över Nissan kommer den troligen att avlasta trafiken på andra ställen i staden, i alla fall på kort sikt. På längre sikt kan en ny förbindelse leda till en trafikökning; mer vägar leder till mer trafik helt enkelt. Det är inte bra om man vill mena allvar med att minska utsläppen av växthusgaser.

Det pågår som sagt för närvarande mycket arbete inom kommunen med att planera Halmstads framtid. Med tanke att bilen historiskt har fått ta stort utrymme i staden så behöver politikerna tänka om inför framtiden. Glöm inte bort gångtrafikanterna när Halmstad ska planeras. Trivs de gående i en stad blir den också mer attraktiv.

ANNONS

Så här kommer ett medskick till politikerna i det arbetet med den nya översiktsplanen. Gör Halmstad mindre ledsamt och mer attraktivt. Det tjänar alla på.

ANNONS