Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kalkon eller hackkyckling? Bild: Jari Välitalo
Kalkon eller hackkyckling? Bild: Jari Välitalo

Mattias Karlsson: En kalkontävling utan djupare tanke eller mening

Andra priset i den så kallade tävlingen ”Årets fulaste nyproduktion” går till ett nytt hotell som varken har öppnats eller någon har varit inne i. Det är ytligt.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

I förra veckan avgjordes tävlingen ”Årets fulaste nyproduktion”. Bakom tävlingen står föreningen Arkitekturupproret som säger sig vara en ”ideell folkrörelse som arbetar för vackrare arkitektur, trivsammare städer och mänskligare boendemiljöer”.

Det så kallade ”Kasper Kalkon-priset” gick i år till en tillbyggnad av Liljevalchs konsthall i Stockholm som har ritats av den välkände arkitekten Gert Wingårdh. På en icke hedrande andraplats i omröstningen om årets fulaste nyproduktion kom det nya hotellet vid resecentrum i Halmstad, en byggnad som beskrivs som ”Hotell Stasi”.

Detta är inte första gången som Halmstad uppmärksammas i dessa sammanhang. 2017 ”utsågs” Skanskas kontorshus på Gamletullsgatan till den fulaste nyproduktionen i samma tävling.

Vad är då Arkitekturupproret och hur går egentligen omröstningen om den fulaste nyproduktionen till? Arkitekturupproret beskriver sig själva som sagt som en folkrörelse som vill motverka dålig arkitektur.

Det hör till saken att föreningen även vill lyfta fram goda exempel i andra omröstningar, men det är helt klart det fulaste nybygget som röner mest uppmärksamhet och som Arkitekturupproret själva lanserar hårdast.

Föreningens omröstningar sker på Facebook där man har drygt 50 000 följare. Men utmärkelsen ”Kasper Kalkon” bör inte tas på något större allvar. Att bryta ut de nya byggnaderna ur sina sammanhang och skriva lustiga beskrivningar om dem på nätet är ingen större konst. I stället påminner det mer om en slags skolgårdsmobbning; de nominerade fulbyggnaderna kan i detta sammanhang mer liknas vid hackkycklingar än kalkoner.

”Skåda Gert Wingårdhs sarkofag eller mausoleum”, ”Ett ufo har landat i Växjös stadskärna …”, ”Suck, gäsp och znark sammanfattar bättre detta monster”. Det är några beskrivningar på de nominerade byggnaderna. Nivån på retoriken är mycket ”höhö, så fula byggnader det finns”, utan en djupare tanke eller mening.

Var tid har sin stil inom arkitekturen, det är ett resultat av att förutsättningar och behov förändras. Den retorik som Arkitekturupproret saluför är tyvärr både tidlös och tröttsam. Man vill framställa sig som en ”folkets röst” som bekämpar modern arkitektur. I stället ska klockan vridas tillbaka hundra år eller mer då byggnaderna minsann alltid var vackrare.

Men upproret har ingen djupare förankring i verkligheten utan är mer ett nätfenomen. Man säger sig företräda ”folket”, men skenet bedrar. Välkomna att lämna era tangentbord och bege er ut i verkligheten, den verklighet som kommunpolitiker och arkitekter dagligen ställs inför.

Andra priset i den så kallade tävlingen ”Årets fulaste nyproduktion” går till ett nytt hotell som varken har öppnats eller någon har varit inne i. Det är alltså ytan som räknas, inte funktion eller innehåll. Det visar med all tydlighet hur oseriös tävlingen är.

Slutsatsen är lika enkel som självklar. ”Kasper Kalkon” är inget kalkonpris utan en kalkontävling av en kalkonförening.