Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Kulturen tystnar aldrig 2.0” arrangerades i september. De digitala kultursändningarna har ökat och förädlats under pandemin.  Bild: Marcus Vall/Strawtownhero
”Kulturen tystnar aldrig 2.0” arrangerades i september. De digitala kultursändningarna har ökat och förädlats under pandemin. Bild: Marcus Vall/Strawtownhero

Kent Nilsson: Digital kultur ger hopp inför det väntande återtåget

Kulturen går in i 2021 från ett nära nolläge där det är mycket oklart om det breda kulturutbudet för ett år sedan kommer att återuppstå i sin helhet.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

”Kulturen tystnar aldrig” var temat för den digitala konsert i Halmstad som arrangerades i början av april månad. Det var ett brett utbud av musiker som ställde upp ideellt för att möta sin publik i denna websända konsert. 3 000 såg konserten direkt eller i efterhand. Arrangemanget blev så lyckat att en uppföljning gjordes i slutet av september ”Kulturen tystnar aldrig 2.0”. HP livesände båda konserterna som fortfarande går att se via Hallandsposten.se.

Förutsättningarna att få njuta eller roas av kultur har varierat under året. Tillgängligheten till live-framträdanden har testat tålamodet hos många av de kulturutövare som försökt anpassa sina arrangemang efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Detsamma gäller idrotten. De som lockats till att hitta kryphål i reglerna och tänjt på gränserna för pandemins konsekvenser har förmodligen gjort det med en klump i magen. Höstens andra våg med ökad smittspridning borde leda till eftertanke hos corona-skeptikerna.

Måltavla för mångas missnöje har till stor del varit och är fortfarande kultur- och demokratiminister Amanda Lind (mp) som också ansvarar för idrottsfrågorna i regeringen. En av de mest framträdande anförarna bland kritikerna är Jonas Gardell som dömt ut regeringens förmåga eller oförmåga att sätta förståbara gränser för kultur och idrott. Och visst fanns det tvivel under sommaren med 50-gräns för kulturpublik, men mer generösa gränser för matgäster trots att det rörde sig om samma människor sittandes på samma platser.

Kulturen går in i 2021 från ett nära nolläge där det är mycket oklart om det breda kulturutbudet före pandemin kommer att återuppstå i sin helhet. Det lär finnas mycket energi bland artister och andra kulturutövare, men det är tveksamt om alla har lyckats bevara sin publika plattform.

Stora produktioner med turnéer och föreställningar har pausat verksamheten och kommer säkert tillbaka på scenerna så fort som möjligt 2021. Digital kultur ger dessutom hopp inför det väntande återtåget. De som tagit lärdom av situationen under 2020 har förutsättningar att lyckas. Lokalt förankrade artister som slitit med web-sändningar under pandemin lär ha en fördel när det blir dags för återförening med sin publik.

Det är ännu inte läge att sammanfatta vad som varit rätt eller fel hittills under tiden för pandemin. Den tiden kommer. Och det är inte över. Det gäller att hålla ut i väntan på det vanliga livet med kultur- och idrottsevenemang utanför tv-soffan. Alla som dessutom har förutsättningar att se och följa kultur digitalt via sin dator har under 2020 fått tillgång till ett oändligt stort utbud av såväl lokal kultur som nationell och internationell. Vi ska förstås komma ihåg att långt ifrån alla har tillgång till Internet.

De digitala sändningarna har ökat och förädlats under pandemin. Det går dock inte att bortse från det faktum att såväl kulturkonsumenter som artister och utövare trivs bäst i direktkontakt med varandra.