Likvärdigt. I varje klassrum ska alla elever har lika möjligheter.
Likvärdigt. I varje klassrum ska alla elever har lika möjligheter. Bild: Hossein Salmanzadeh / TT

Den svenska skolan är på väg åt fel håll

Dagens starkt decentraliserade skolsystem klarar inte av att ge alla barn en likvärdig skolgång.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Den svenska skolan ska ge alla elever oavsett bakgrund och bostadsort likvärdiga förutsättningar. Verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.

I en ny internationell undersökning av likvärdigheten i skolan hamnar Sverige långt ner. Det är Unicef som har undersökt hur ojämlikheten ser ut i 41 länder genom att bland annat mäta skillnaderna i läsförståelse mellan de elever som presterar sämst och bäst. I den jämförelsen hamnar Sverige på en icke-hedrande 25:e plats, precis före den tredjedel som är allra sämst.

”Det är anmärkningsvärt att Sverige inte ligger bättre till i en internationell jämförelse, eftersom vi har en stark välfärd. Det är djupt oroväckande att barn riskerar att fastna i ett livslångt utanförskap för att skolan inte klarar av att kompensera för de skillnader som finns i barns livsvillkor, säger Christina Heilborn, programchef vid Unicef Sverige i ett pressmeddelande.

ANNONS

Unicefs förslag för en ökad likvärdighet är enkla. Det behövs ett ökat statligt ansvar för en likvärdig skola samt tidiga och riktade stödinsatser till de mest utsatta barnen.

Unicefs undersökning är tyvärr bara en i raden av rapporter som visar att ojämlikheten ökar i skolan. I förra veckan presenterade den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD en rapport som visade att de sociala klyftorna i svensk skola ökar. Visserligen visar OECD att inget av de 35 länder som undersökts har ett skolsystem som ger alla elever samma chans att lyckas.

Men det är en klen tröst eftersom Sverige tillhör ett av de länder som lyckats sämst de senaste åren med att bättre ge alla elever oavsett social bakgrund lika förutsättningar att klara skolan. En viktig orsak till detta är, enligt OECD, att det fria skolvalet i Sverige leder till en tydligare social sortering.

Det finns många orsaker till att den svenska skolan inte kan kompensera för elevernas sociala bakgrund. En kraftig invandring till Sverige de senaste åren har skapat stora utmaningar för skolan, men en ökad andel nyanlända elever kan bara till viss del förklara den ökade ojämlikheten.

Att det finns 290 olika kommunala huvudmän för skolan och än fler friskoleföretag är troligen viktigare förklaringar, tillsammans med det fria skolvalet. Sverige har med andra ord ett skolsystem som inte klarar av att ge alla samma möjligheter.

ANNONS

För barnens och hela Sveriges skull måste den nya regeringen ta tag i de växande klyftorna i den svenska skolan. Det finns ingen lösning på skolans problem genom att göra ingenting. I stället krävs vilja, aktiv handling och inte minst ansvarsfulla politiker för att ge alla elever så lika förutsättningar som möjligt för att klara skolan. Låt stå.

ANNONS