Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Toyotas koncernchef Akio Toyoda och den danske arkitekten Bjarke Ingels vid CEC-mässan i Las Vegas, där planerna på den nya staden "Woven city" presenterades i början av januari. Bild: Ross D. Franklin

Mattias Karlsson: Den smarta staden väntar runt hörnet

Det händer mycket inom stadsutveckling och så kallade smarta städer. Vad kan Halmstad lära av andra städer i världen?

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

En helt ny stad vid foten av berget Fuji i Japan. Det vill biltillverkaren Toyota bygga. Staden går under namnet ”Woven city”, ”den vävda staden”, och ska bli en så kallad smart stad.

Med den vävda staden är tanken att Toyota vill testa en rad olika tekniker som självkörande fordon, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. För att minska på klimatpåverkan så mycket som möjligt ska husen framför allt byggas i trä och få sin energiförsörjning från vätgas. Kanske är detta framtidens stad som väntar runt hörnet.

Planerna på den nya staden presenterades i början av januari på den stora teknikmässan CES som hålls varje i år Las Vegas. Woven city är ritad av den danska arkitekten Bjarke Ingels och kommer att få cirka 2 000 invånare. Redan i slutet av nästa år ska det första spadtaget tas och när staden är klar kommer den att vara omkring 70 hektar stor, motsvarande 100 fotbollsplaner.

Anledningen till att staden fått namnet ”Woven city” är att staden ska få tre olika typer av vägar och gator som ska ”vävas” ihop. En typ av vägar är för snabbare fordon, en annan typ för mer långsamma fordon som cyklar och el-scootrar medan den tredje kategorin av vägar ska vara parkliknande promenader enbart för gångtrafikanter.

Det finns flera utmaningar att hantera i den nya staden vid foten av Fuji, inte minst, hur all data som samlas in om stadens invånare ska hanteras. I höstas presenterade Google planer på en liknande smart stad i en del av Toronto i Kanada. Det projektet skulle inledningsvis omfatta ett lika stort område som den vävda staden, men minskades i slutändan ner till runt fem hektar efter att ha mött kraftig kritik om hur den personliga integriteten skulle hanteras av ett så stort företag som Google.

Den nya staden i Japan är intressant som ett koncept för att visa vad som kan vara möjligt i framtiden. Men framtidens smarta städer är med största sannolikhet inte helt nybyggda. I stället utgår man från de städer som redan finns, dels för att det redan bor mycket människor där, dels för att de allt som oftast ligger på attraktiva platser.

Ta till exempel Halmstad, närheten till havet är något som gör att många vill bo här. Men hur ska då staden utvecklas för att bli en smart stad? Och hur kan transporter och energiförbrukning bli mer klimatneutrala och effektiva i staden?

Den som vill veta mer om smarta städer är välkommen imorgon torsdag till Stadsbiblioteket i Halmstad. Då hålls nästa samtal i serien ”Vi pratar om det” som denna gång har rubriken: ”Är Halmstad framtidens smarta stad?”, och det kommer bland annat handla framtida transportlösningar och hur man kan skapa smarta energilösningar.

Deltar i samtalet gör Vaike Fors, docent i pedagogik, Kristian Widén, docent i innovationsvetenskap, samt Pontus Wärnestål, docent i informatik, som alla är verksamma vid Högskolan i Halmstad. En intressant fråga blir så klart vad Halmstad kan lära av andra smarta städer.

Samtalet leds av undertecknad och startar klockan 18. Välkommen!