Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vägen till persontåg på Markarydsbanan blir allt längre. Bild: Ola Rennstam
Vägen till persontåg på Markarydsbanan blir allt längre. Bild: Ola Rennstam

Mattias Karlsson: Dags att växla spår och göra allt för Markarydsbanan

Trots att det verkligen är raka spåret från Halmstad till Markaryd blir den politiska viljan att släppa på persontågen alltmer krokig. Det är helt obegripligt.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Från Halmstad till Markaryd finns det en högklassig tågbana, den så kallade Markarydsbanan. Rälsen ligger där, klara för att köras med tåg. Ändå går det inga persontåg på sträckan i dag. Det är faktiskt helt obegripligt.

Visserligen behövs det en hel del investeringar innan man kan öppna upp för persontåg från Halmstad till Markaryd och tillbaka, men det handlar i sammanhanget om några större summor. Det behövs nya mötesspår samt upprustning av stationerna i Veinge och Knäred. Dessutom behövs en investering på Halmstad C. Detta är känt sedan länge.

Tidigare har framträdande Hallandspolitiker lovat att persontågen ska rulla på Markarydsbanan senast 2023. Men så blir det inte. I stället är det senaste beskedet att tågstarten skjuts upp ytterligare än gång, efter nya besked från Trafikverket.

Eftersom de nödvändiga investeringar överstiger ett visst belopp krävs det en så kallad järnvägsplan, vilket leder till en mer omfattande process, och att tågstarten tidigare har skjutits upp till 2027. Trafikverkets nya besked är att projektet försenas ytterligare ett år, det vill säga till 2028. Vis av tidigare erfarenheter kan man gissa att det blir senare än så. En viktig orsak till detta är ett relativt svalt intresse från ansvariga politiker i Halland att inte snabba på tågprojektet.

En som är mycket kritisk till Hallandspolitikernas agerande vad gäller persontåg är kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, Bengt Germundsson (KD). I en debattartikel på HP Debatt menar han att man inte kan skylla på Trafikverket för att tågprojektet hela tiden skjuts på framtiden.

I stället är det kravet från politiker i Halland att man vill ha entimmestrafik som ställer till det, menar Germundsson, som i stället förespråkar tågtrafik varannan timme till att börja med. Fördelen med ett sådant upplägg är att det är möjligt med betydligt mindre investeringar och att persontåg kan börja gå i närtid.

När politikerna inte agerar finns det andra krafter i rörelse. Som Hallandsposten rapporterar är behovet av att kunna pendla från Kronoberg till södra Halland så stort att det lokala näringslivet i Markaryd är villigt att till stor del finansiera en ny busslinje på sträckan och därmed öppna upp för arbetspendling.

Detta visar med all tydlighet att behovet av kollektivtrafik på den aktuella sträckan är omfattande. Och skulle man öppna upp en ny pendlingskorridor mellan Hallandskusten och inlandet leder det till nya dynamiska effekter, bland annat att fler studenter kan börja pendla till Högskolan i Halmstad.

Det är viktigt för politikerna att skapa goda möjligheter för pendling, om det så är för att ta sig till sitt arbete eller till sitt lärosäte. Särskilt viktigt är det i takt med att arbetsmarknaden blir mer rörlig och människor i högre utsträckning inte bor på orten där man arbetar.

På så sätt hänger en bra kollektivtrafik ihop med en god tillväxt för en region. När nu näringslivet i Markarydstrakten är villigt att gå in med en betydande finansiering av en ny busslinje mellan Halmstad och Markaryd är det uppenbart att det finns ett stort behov av bättre förbindelser på sträckan.

Det är oerhört olyckligt att persontåg på Markarydsbanan är ett mål som för varje år tycks allt mer avlägset. Trots att det verkligen är raka spåret från Halmstad till Markaryd blir den politiska viljan att släppa på persontågen allt mer krokig. Detta är helt obegripligt. Det finns ingen tid att förlora.

Nu måste Hallandspolitikerna växla spår, och göra allt för att människor kan börja pendla på Markarydsbanan. Släpp prestigen och låg tågen gå, varannan timme mellan Halmstad och Markaryd.