Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tågmarknad. Med flera tågoperatörer på spåren blir det konkurrens och billgare tågresor för kunderna. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Dags att låta tågen konkurrera på riktigt

SJ:s dominerande ställning i biljettförsäljning för tåg är ett problem för andra tågoperatörer.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Facebook-gruppen ”Tågsemester” har runt 30 000 medlemmar. Där kan den som vill ta tåget ut i Europa få hjälp att lösa de praktiska problem som ett sådant projekt innebär. Hindren är tyvärr många. Några gemensamma bokningssystem för tågoperatörerna, så kallade aggregatorer, finns inte. I stället måste resenären själv pussla ihop och boka alla delsträckor var för sig. Vid försening på en sträcka finns inget skydd för de resterande bokningarna. Man måste själv boka om, i värsta fall till hög kostnad.

Detta ska det nu bli ändring på. Häromveckan (15/8) röstade Europaparlamentet igenom svenske parlamentarikern Jakop Dalundes (MP) förslag om att tågbolagens bokningssystem ska öppnas upp. Det gör det möjligt för andra aktörer att hämta in information om tågtider och biljettpriser, att sammanställa dem och erbjuda paketresor på samma sätt som för flyget. Resenären får också starkare rättigheter vid förseningar eller ombokningar.

Dalunde och Miljöpartiet ska applåderas för förslaget. Förutsättningarna för en gemensam och sammanhållen europeisk tågmarknad blir betydligt bättre om ”tågpaketet” godkänns även av ministerrådet.

Man kan hoppas att förslaget får konsekvenser även på den svenska tågmarknaden. Sedan Alliansen slutförde avregleringen av tågtrafiken 2010 är det tillåtet för privata aktörer att konkurrera med SJ på vilken sträcka de vill. Det är dock lättare sagt än gjort, eftersom SJ fortfarande drar nytta av sin gamla monopolställning. SJ säljer 97 procent av alla kommersiella tågbiljetter i Sverige, i princip allt på sj.se, mycket på grund av att SJ fortfarande är synonymt med tågåkande.

SJ har inget krav på sig att tillhandahålla några andra biljetter än sina egna, vilket innebär att de som inte vinner SJ:s gillande stängs ute. Två av dem som drabbats, MTR Express, som kör snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg, och Saga Rail, som specialiserat sig på helgtrafik, har dragit SJ inför Konkurrensverket. De menar att SJ missbrukar sin dominerande ställning, och att bolaget ska tvingas sälja även deras biljetter.

Får MTR Express och Saga Rail rätt mot SJ kommer konkurrensen på tågmarknaden att öka drastiskt. Även om avregleringen av tågtrafiken varit framgångsrik har många av fördelarna uteblivit på grund av SJ:s agerande, som gör tröskeln till att erbjuda tågtrafik på marknaden orimligt hög.

Dalundes lagförslag innebär att SJ skulle tvingas öppna upp sitt bokningssystem för externa aktörer, men inte genom att erbjuda konkurrenters biljetter, utan genom att leverera ut information om avgångar och biljettpriser. Även om det i teorin öppnar möjligheter för aggregatorsajter – som Momondo och Flygresor.se inom flygbranschen – lär det ta tid innan sådana på allvar kan konkurrera med en gigant som sj.se.

Om inte Konkurrensverket tvingar SJ att sälja andras biljetter bör därför nästa regering göra det, genom att ändra ägardirektiven. Inte minst av klimatskäl måste det bli enklare att välja tåget, såväl inom Sverige som i Europa, och för tågbolagen att konkurrera med flyget. Dalundes lagförslag är det första steget. Nästa måste vara att förpassa SJ:s monopolställning till historien.