Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Att åka kollektivt är bra men tomma bussar är dumma bussar. Bild: Roger Larsson
Att åka kollektivt är bra men tomma bussar är dumma bussar. Bild: Roger Larsson

Mattias Karlsson: Buss på Hallandstrafiken när seniorkortet försämras

När färre kommer att åka kollektivt i Halmstad ligger ansvaret inte hos kommunen utan hos regionpolitikerna.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Den 1 maj höjs åldersgränsen för seniorkortet i Halmstad, från 70 till 75 år. Samtidigt utökas giltighetstiden för kortet till att även gälla på vardagskvällar från klockan 18 till 4 på natten. Detta beslutade kommunstyrelsen på tisdagen.

Seniorkortet blir alltså både sämre och bättre. Bakgrunden till förändringen är det blir billigare för kommunen och att det saknas pengar till att behålla åldersgränsen på 70 år. Inför kommunstyrelsens beslut har det höjts många kritiska röster till försämringen, inte minst på HP-läsaren. Kritiken är förståelig, fler borde uppmuntras att åka kollektivtrafik, inte färre.

Varför saknas det då pengar till seniorkortet? Bakgrunden är den budget som Alliansen i Halmstads drev igenom i fullmäktige i somras. Där minskades anslaget till seniorkortet, framför allt för att kommunen står inför kärvare tider.

På kommunstyrelsens möte röstade som förväntat Alliansens företrädare för de nya reglerna för seniorkortet medan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lade ner sina röster. Sverigedemokraterna var det enda partiet som röstade nej. Men då hör det till saken att SD i somras i kommunfullmäktige röstade nej till en höjning av anslaget till kollektivtrafiken, och därmed ställde sig bakom Alliansens försämringar av seniorkortet.

Här ville alltså Sverigedemokraterna både äta kakan och samtidigt ha kvar den. På något annat sätt kan man inte tolka partiets agerande. När SD i kommunstyrelsen röstade för att inte försämra villkoren för seniorkortet hade de samtidigt ingen finansiering för detta. Med andra ord var det ett slag i luften.

Att både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lade ner sina röster förklarar företrädare för partierna med att de inte vill ta ansvar för en budget de inte varit med att ta beslut om. Vid budgetfullmäktige i somras röstade både S och V för ett extra anslag till just seniorkortet. Sett i det perspektivet blir de två partiernas agerande i kommunstyrelsen förståeligt.

Är det då ett rätt beslut av kommunstyrelsen med de förändrade villkoren för seniorkortet? Ja, det är en relevant fråga. Ur ett klimatperspektiv är det fel tänkt, kollektivtrafiken bör i alla avseenden gynnas.

Problemet är bara att resurserna inte räcker till och att pengarna behövs bättre på annat håll. I ett kommunalt perspektiv finns det lägen där man måste prioritera mellan olika verksamheter, och att spara in vård, skola och omsorg är inte att föredra i dagsläget.

Med det sagt bör fler åka kollektivtrafik, ung som gammal, och då behöver bussar och tåg bli både effektivare och billigare. Men den frågan hör hemma inom Region Halland och Hallandstrafiken. Där finns makten över den halländska kollektivtrafiken, som behöver både utvecklas och förbättras. Kort och gott, tomma bussar är dumma bussar.

Så, buss på Hallandstrafiken, och se till att fler vill och kan åka kollektivt i länet.