Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Antalet utandningsprov lär minska under 2020 som en konsekvens av coronapandemin. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Antalet utandningsprov lär minska under 2020 som en konsekvens av coronapandemin. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Kent Nilsson: Alkohol och droger i trafiken kostar liv

Statistiken visar att var fjärde dödsolycka i trafiken sker under påverkan av alkohol eller droger. Könsfördelningen av misstänkta rattfylleribrott utgörs av en stor majoritet män, hela 90 procent.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Med anledning av coronapandemin gör polisen i nuläget inga slumpmässiga förarkontroller med utandningsprov. Risken för smitta är för stor eftersom det krävs en ganska rejäl utandning i sållningsinstrumentet där det också följer med saliv.

Till de förare som tack vare detta beslut lockas att dra en lättnadens suck kan frågan ställas – Varför är det bra med uteblivna kontroller? Väsentlig färre förare ertappas med att köra bil under påverkan av alkohol och lär finnas kvar ute på vägarna i stället.

(BRÅ) Brottsförebyggande rådets statistik från 2019 visar att hela 26 600 anmälningar gjordes av förare på grund av rattfylleri, drograttfylleri eller både och. Det var en treprocentig ökning jämfört med 2018. Antalet lär dock minska ordentligt under 2020 som en konsekvens av färre kontroller.

Dessvärre finns det anledning alltför ofta att rapportera i HP om trafikolyckor. Det är bara ett par veckor sedan som en olycka skedde på E6 vid Fyllinge där föraren misstänktes ha kört rattfull. Före det att färden slutade i diket hade föraren, en ung kvinna, mejat ner ett trettiotal sidostolpar. Midsommarhelgen lockar också traditionellt till alkoholintag och polisen rapporterade detta år 13 fall av rattfylleri i Halland. Enligt polisen kunde sannolikt fler alkoholpåverkade förare lagförts om man kunnat fokusera på trafiken i stället för att ingripa vid incidenter med misshandel och slagsmål.

BRÅ redovisar att var fem hundrade bilist i genomsnitt är rattfull. Det innebär cirka 0,2 procent av den totala trafiken. Statistiken visar också att var fjärde dödsolycka i trafiken sker under påverkan av alkohol eller droger. Könsfördelningen av misstänkta rattfylleribrott utgörs av en stor majoritet män, hela 90 procent.

En viktig kategori trafikanter är yrkesförare, och då inte minst lastbilschaufförer. Oscar Lindvall, tillförordnad tullkriminalchef vid Tullverket, uttalade nyligen att straffet för grovt rattfylleri, där straffet är uppemot två års fängelse och indraget körkort i två år, även ska gälla alla lastbilschaufförer som kör rattfulla. Och man kan fråga sig varför det inte är så redan i dag. Sedan några år tillbaka gör polisen cirka 2 000 blåskontroller i veckan på lastbilschaufförer vid Öresundsbron, Knutpunkten och några skånska hamnar. Runt 5 av kontrollerna varje vecka visar misstänkt rattfylla.

Förmodligen är det inte många som längtar efter de slumpmässiga blåskontrollerna utmed våra vägar. Kanske känns det obekvämt och nervöst att bli stoppad. Men visst är det viktigt att samhället sätter ner foten mot avarter i trafiken, som till exempel att köra bil med alkohol eller droger i kroppen. Det är en skam att åka fast för rattfylla, och det är sannolikt rädslan för det rättsliga efterspelet som är effektivaste medlet att bekämpa alkoholen i trafiken.

Men det finns ett pålitligt knep för att undvika pinsamma blåsningar i polisens sållningsinstrument. Det tipset gäller varje dag året runt och rekommenderas till alla förare. – Sätt dig inte bakom ratten under påverkan av alkohol eller droger i kroppen!