Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
På senare tid har  coronasmittan starkt begränsat möjligheterna till överfart, vilket är ett sorgligt kapitel i brons historia. Bild: Johan Nilsson/TT
På senare tid har coronasmittan starkt begränsat möjligheterna till överfart, vilket är ett sorgligt kapitel i brons historia. Bild: Johan Nilsson/TT

Kent Nilsson: Öresundsregionen är viktig för hela södra Sverige

I god tid före den fasta förbindelsen via Fehmarn Bält öppnas är det viktigt att Sverige även på central nivå inser att transporterna över Öresund kommer att öka.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Det är nu drygt 20 år sedan Öresundsbron högtidligt öppnades för trafik. När broavtalet mellan Sverige och Danmark undertecknandes i början av 1990-talet var protesterna högljudda, men i dag utgör bron en självklar del av infrastrukturen i Öresundsregion. 2028 förväntas också den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland via Fehmarn Bält vara klar.

De senaste åren har rörligheten över bron tvärtemot minskat på grund av extra gränskontroller, först från svensk sida i syfte att bromsa flyktingvågen och senare från dansk sida för att bekämpa gränsöverskridande kriminalitet. Nu på senare tid har även coronasmittan starkt begränsat möjligheterna till överfart, vilket är ett sorgligt kapitel i brons historia. Denna sommar som det annars skulle ha kunnat firas 20-årsjubileum.

Öresundsregionen spelar en betydande roll för utvecklingen i hela södra och västra Sverige. Och det är inte bara Malmö som gynnas av den ökande rörligheten över Öresund. Det kommer alltid att finnas motstånd mot ett växande gränsöverskridande samarbete även om det skapar nödvändiga förutsättningar för en gynnsam tillväxt och därmed utveckling av välfärden. I god tid före den fasta förbindelsen via Fehmarn Bält öppnas är det viktigt att Sverige även på central nivå inser att transporterna över Öresund kommer att öka.

På skånsk och möjligen västsvensk regional nivå har det I flera år talats om behovet av en ny fast förbindelse till Danmark och då mellan Helsingborg och Helsingör. Lokala politiker ser helst att bygget av den nya förbindelsen snabbt får klartecken och att inte besluten dröjer, vilket då försenar projektet.

Visionen om en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör väcker säkert många tvivel, men godstransporterna på väg kommer att öka när Fehmarn bält-bygget är klart och Öresundsbron riskerar att bli en flaskhals. Det talas även om att det kan bli trängsel i järnvägstrafiken på bekostnad av persontrafiken.

När vardagen återgår till det normala, utan reserestriktioner, lär det utökade samarbetet ”Greater Copenhagen” fortsätta att utvecklas till en region av internationell betydelse, som är målet. Skåne och Halland samt Region Sjælland och Region Hovedstaden arbetar gemensamt med hela 85 kommuner och dess drygt 4 miljoner invånare för bland annat bättre infrastruktur, rörlighet och att locka turister med Internationell marknadsföring.

Man kan ha invändningar av olika skäl mot en ny tunnel. Till exempel uppstår det frågetecken kring det som många upplever som nostalgi och tradition i att åka färja mellan Helsingborg och Helsingör. Man kan i nuläget bara gissa konsekvenserna av en ny fast förbindelse. Den så kallade HH-gruppens skiss visar dock att vägtunneln planeras ansluta i Danmark en bit söder om Helsingör. Slutsatsen blir då godtyckligt att begrepp som att ”tura” med båt och att ta sig ”två röda och en grön” kommer att bestå trots allt.