Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sociala medier en kanal bland andra för partierna

För att fånga väljarnas uppmärksamhet måste partierna vara effektiva i sin kommunikation.

Valet är över och nu pågår en med största sannolikhet långdragen regeringsbildning. I årets valrörelse har mycket fokus i medierapporteringen legat på det politiska spel som nu pågår.

Ändå är det intressant att blicka bakåt på den gångna valrörelsen för att se om den utmärker sig mot tidigare val.

I förra veckan presenterades en stor sammanställning av texter från 100 forskare. Rapporten heter ”Snabbtänkt” och är synnerligen snabb, bara tio dagar efter valet levererade forskarna hela 80 olika texter, analyser och reflektioner.

Det är inte lätt att fånga väljarnas uppmärksamhet i en valrörelse. Särskilt inte när det finns ett enormt överskott på information. Det konstaterar medieforskaren Marie Grusell i sin text och menar att partierna måste vara effektiva i sin kommunikation och rikta in sig på olika målgrupper.

I detta avseendet har partierna fått en ny kanal för att nå sina väljare, sociala medier. I takt med att partierna under en lång tid har tappat medlemmar kan man tänka sig att nätet och sociala medier får en allt viktigare roll i en valrörelse. Är det så?

I inledningen till rapporten ”Snabbtänkt” konstateras att sociala medier kan väcka engagemang, mobilisera väljare och inte minst skapa polarisering mellan olika grupper, men att deras påverkan på opinionen har överskattats under den här valrörelsen.

”I ett allt mer fragmentiserat och komplext medielandskap räcker det numera inte att vara framgångsrik på en plattform eller i en mediekanal”, skriver fyra forskare i inledningskapitlet.

Sociala medier har i det avseendet blivit en kanal bland andra, om än inte helt oviktig.

Vem vann valet på Facebook? Den frågan kommer att vara utgångspunkten på morgondagens ”Vi pratar om det” på Stadsbiblioteket i Halmstad. Samtalsserien drar nu igång igen och ämnet är valet och hur sociala medier användes i val-rörelsen.

Medverkar i samtalet göra Ronny Severinsson som är universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Halmstad samt Lovisa Aldrin som är kommunråd i Halmstad.

Undertecknad kommer att medverka som samtalsledare. Är du intresserad av sociala medier och valet? Välkomna på torsdagens samtal! Klockan 18 börjar det.