Varje år inträffar tusentals trafikolyckor. Varje olycka som orsakats av att föraren tappat uppmärksamheten i samband med att de har använt mobiltelefon är en för mycket, skriver Thomas Hammarström, regionchef, Sveriges Åkeriföretag.
Varje år inträffar tusentals trafikolyckor. Varje olycka som orsakats av att föraren tappat uppmärksamheten i samband med att de har använt mobiltelefon är en för mycket, skriver Thomas Hammarström, regionchef, Sveriges Åkeriföretag. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Yrkesförare – visa att du håller händerna på ratten

Varje olycka som orsakats av att föraren tappat uppmärksamheten i samband med att de har använt mobiltelefon är en för mycket.

ANNONS
|

Kampanjen ”Håll händerna på ratten” syftar till att ge yrkesförare en chans att vara föredömen och visa att det är slutsurfat på mobilen i trafiken. Där håller vi händerna på ratten. Kampanjen är ett initiativ från oss på Sveriges Åkeriföretag i ett försök att bidra till en ökad trafiksäkerhet för alla. Hittills i år har nästan 10 000 fall av mobilanvändande rapporterats i landet under de första sex månaderna, speciellt i Stockholm rattsurfar fortfarande för många.

Totalt för hela landet under de första sex månaderna 2021 har 9 211 personer rapporterats för mobilanvändande när de framfört motordrivet fordon, det inkluderar även moped utom klass II. Varje år inträffar tusentals trafikolyckor. Varje olycka som orsakats av att föraren tappat uppmärksamheten i samband med att de har använt mobiltelefon är en för mycket.

ANNONS

Landet är i det här fallet uppdelat i sju regioner och då fördelningen av anmälningar ut enligt följande (sju fall saknar region):

• Nord 399.

• Bergslagen 434.

• Mitt 938.

• Stockholm 3 020.

• Öst 919.

• Väst 1 530.

• Syd 1 964.

Under hösten fortsätter vi på Sveriges Åkeriföretag att rikta oss till dig som yrkesförare. Ni som är proffs i trafiken, ta personlig ställning och visa att du stödjer vår kampanj för att trafikanter ska sluta rattsurfa – “Händerna på ratten”.

Vi vill gärna att du är ett föredöme även här.

Läs mer om kampanjen på akeri.se och gör ditt personliga ställningstagande.

Thomas Hammarström, regionchef, Sveriges Åkeriföretag

ANNONS