Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Halmstad centrum med Lilla torg och Storgatan. Bild: Jari Välitalo
Halmstad centrum med Lilla torg och Storgatan. Bild: Jari Välitalo

Visionen för centrum lyser med sin frånvaro

Det var mindre smart att så kraftigt dra ut stadskärnan med områden som Hallarna och Flygstaden, skriver Leif Liljebrunn, Halmstads Lokala Parti.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Jag läser i HP om partiernas vallöften. Partierna har svarat på frågan ”Hur vill ni göra city mer attraktivt”?

Man nämner portabel scen/dansbana, bemannade toaletter, P-skiva med mera. Visst är det härligt med kreativitet. Man vill vara först, speciell och lite unik.

En förutsättning för ett levande och attraktivt centrum är människor och möten. Hur får man detta? Löser man grundproblemet med fler träd, musik i centrum och parkbänkar med höga ryggstöd? Är detta avgörande faktorer för att åka till stan och stanna där en längre tid? Det är för mig ”röstfiske” i stället för en långsiktig lösning som vänder trenden med ett döende centrum. Tro inte att ett stort enskilt hotell löser hela problemet.

Låt oss lära av misstagen, det kan ge insikter och erfarenhet. Det var mindre smart att så kraftigt dra ut stadskärnan med områden som Hallarna och Flygstaden. Ovanpå detta fick vi effekterna av e-handel.

Tillbaka till grundproblemet. Om man vill ha ett levande centrum - som blomstrar med butiker, underhållning och restauranger, så måste man:

• markant öka antalet människor i centrum,

• skapa ytterligare anledningar att ta sig dit,

• få människor att tillbringa längre tid i centrum (då handlar man mer) och

• göra centrum enkelt att nå.

Begränsa därför ytterligare utbyggnad kring Hallarna och Flygstaden. Förtäta mer i centrum och bygg högre i harmoni med övrig bebyggelse. Då skapar man ett område med fler kunder. Effekten blir att de större kedjorna kan räkna på en etablering och vi får etableringskonsulter som förordar en satsning i stan. Detta skapar sedan mod till fler butiker att satsa pengar. Det ena ger det andra.

När fler kan nyttja bemannade toaletter. Då får vi ut mer av en investerad skattekrona och kommunen kan räkna hem en investering i partiernas kreativa idéer.

Låt oss skapa en gemensam långsiktig vision om vilket centrum vi vill ha och sedan leverera mot målet. Då brukar det bli bra.

Leif Liljebrunn, Halmstads Lokala Parti