Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Visa att ni är ett modernt företag som jobbar för alla era kunder

Vi trodde att de gamla ”pin-up kalendrarna” hörde till en förgången tid. Men tydligen inte.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Grävmaskinsföretaget i halländska Frillesås har uppenbarligen levt med skygglappar de senaste åren. Att anse att det är okej att skicka ut en kalender med nakna och lättklädda kvinnor eller män är häpnadsväckande. Speciellt i en bransch där det behovet av rekrytering av nya, unga medarbetare är stort. Att locka unga kvinnor till en bransch där sexistiska bilder används för att marknadsföra sina produkter känns inte så fräscht.

Inte heller att höra ägarna förklara och försvara sitt handlande med uttalanden som:

”Det här är vackra bilder och man får inte blanda ihop dem med pornografi”, säger han. ”Det har till och med hänt att folk ringt och frågat efter dem. Vi har inte en tanke på att upphöra med kalendrarna om inte fler klagar. Det är alltid någon som tycker annorlunda.”

Vi är många som inte delar denna syn. Vi tycker inte annorlunda, vi visar respekt för våra medmänniskor. Att använda nakna kroppar för att dra uppmärksamhet till grävskopor är könsdiskriminerande reklam och är inte tillåtet. ”Vackra bilder”? Är det kanske en konstkalender företaget gett ut?

Vi hoppas att företaget ändrar sig och inser att bara för att en vara efterfrågas, så behöver man inte tillhandahålla den.

I stället för att hålla fast vid gammalmodiga könsnormer om hur kvinnor är, bör vara och se ut, ta på er ledartröjan och visa att ni är ett modernt företag som jobbar för alla era kunder. Ansvaret är ert.

Karin Green, Centerkvinnorna i Kungsbacka

Jenny Håkansson, Centerkvinnorna i Halland

Helena Vilhelmsson, vice förbundsordförande Centerkvinnorna