Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Berit Roald
Bild: Berit Roald

Vilket föredöme är regeringen när de själva fuskar på provet?

Trixande med siffror eller en dålig skola kan vi moderater aldrig acceptera.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Regeringen beter sig just nu på ett sätt som vi inte tillåter barn att bete sig på.

Vilket föredöme är regeringen när de själva fuskar på provet och döljer det svenska skolmisslyckandet? I våras framkom att regeringen har fuskat med Pisa-undersökningarna. Utbildningsministern försvarade sig då med att Sverige har presterat bra i andra internationella skolmätningar. Men nu avslöjas att Sverige även fuskat i dessa mätningar och förskönat resultaten genom att undanta fler utrikes födda än tillåtet.

Att brister i svensk skola systematiskt göms undan är inget annat än en skandal, och ett stort svek mot alla barn men främst mot de barn som behöver skolans hjälp allra mest. Trixande med siffror eller en dålig skola kan vi moderater aldrig acceptera. Vi måste få en rättvisande bild av hur våra skolor fungerar och vilka kunskaper eleverna har. Då kan vi fördela rätt resurser till rätt skolor eftersom elevernas behov ser olika ut.

Det blir allt mer tydligt att Skolverket inte klarar av uppdraget att administrera de internationella skolmätningar som Sverige deltar i. Därför vill vi att antingen Skolinspektionen eller något av våra universitet övertar den uppgiften. Vi behöver få mätbara resultat som det inte har fuskats med.

Ska vi vara en kunskapsnation måste också kunskaper vara fokus och inte skönmålningar som ser bra ut för stunden inför valrörelsen. Regeringens medvetna sätt att dölja och smussla med verkligheten gynnar inte något. Det sänker Sverige som kunskapsnation och gör oss sårbara, bättre än så kan ett land som Sverige!

Lars Püss (M), riksdagsledamot Halland