Det är ingen nyhet att de flesta bolag är underbemannade, att det är svårt med rekrytering och att allt fler erfarna förare lämnar yrket, menar insändarskribenterna.
Det är ingen nyhet att de flesta bolag är underbemannade, att det är svårt med rekrytering och att allt fler erfarna förare lämnar yrket, menar insändarskribenterna. Bild: Johan Nilsson/TT

Vi behöver förutsättningar för att orka vara kvar i taxibranschen

Den stora bristen på taxiförare leder i dag till att arbetsbelastningen på varje enskild förare blir alldeles för hög.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Taxibranschen står i dag inför en tuff utmaning.

Att säkerställa det akuta personalbehovet och göra yrket attraktivt för framtiden. Det är ingen nyhet att de flesta bolag är underbemannade, att det är svårt med rekrytering och att allt fler erfarna förare lämnar yrket. Generellt sett är de två största områdena att arbeta med lönevillkoren och arbetsvillkoren.

Enligt SCB så låg medellönen i Sverige 2021 på 37 000 kronor i månaden. Taxiförare hade en medellön 2021 på 25 300 kronor i månaden. När det gäller lönenivån så är det hemskt att ett legitimerat yrke är så underbetalt att vi inte klarar oss på en heltidstjänst utan konstant arbetar övertid för att få ihop ekonomin. Detta minskar tiden för återhämtning och leder till ökad psykisk ohälsa.

ANNONS

Det utbredda användandet av provisionsbaserad lön späder dessutom på problematiken ytterligare.

Den stora bristen på taxiförare leder i dag till att arbetsbelastningen på varje enskild förare blir alldeles för hög. Raster och pauser hinns inte med, arbetspassen blir ofta mycket längre än vad som är schemalagt och ett berg av övertidstimmar växer i det dolda. Ett av grundproblemen är att uppdragsgivaren (beställningscentral/ region/ kommun) varken har kunskap om kollektivavtalet eller något arbetsmiljöansvar. Detta behöver förändras.

Agenda 2030 anger globala hållbarhetsmål för social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och miljömässig hållbarhet.

Hur kan vi skapa en hållbar bransch utifrån dessa mål?

Hur kan vi säkerställa hälsa?

Hur jobbar vi med tillväxt och jobb?

Svaret på detta är ett starkt kollektivavtal som skyddar mot ohälsa och ger förutsättningar för att bli ett attraktivt yrke. Vi är en stolt yrkeskår som har ett enormt stort ansvar för att våra regioner och kommuner fungerar genom den upphandlade kollektivtrafiken. Vi utsätts dagligen för hot, våld, trakasserier och arbetsskador. Vi har en bred kompetens och är ett stort nav i det svenska samhället. Ge oss goda förutsättningar för att vilja och orka stanna kvar!

Jamie Svensson, skyddsombud Varbergs Taxi AB

Manuel Gomez, ordförande Transport AVD 25

ANNONS
ANNONS