Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Trängsel på perrongen, men på tåget får bara varannan billjet säljas. Bild: Johan Nilsson/TT
Trängsel på perrongen, men på tåget får bara varannan billjet säljas. Bild: Johan Nilsson/TT

Varför slipper flyget trängselregler?

Från och med den 14 februari och till den 31 maj är det krav på att det bara få gå halvfulla tåg och bussar i fjärrtrafik. Varför gäller inte reglerna flyget?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Kravet på halvfulla tåg och bussar är illa genomtänkt!

Från och med den 14 februari och till den 31 maj är det krav på att det bara få gå halvfulla tåg och bussar i fjärrtrafik. Varför gäller inte reglerna flyget?

Man kan ha sina dubier varför det inte gäller flyget. Länsstyrelserna ska övervaka att operatörerna följer reglerna. Hur ska länsstyrelserna avsätta resurser till detta? Förslaget är mycket illa genomtänkt och frågan är - Hur ska detta efterföljas?

På de flesta tåg där det går att boka plats reser många med månadskort och andra biljetter som köps i apparater. Detta gäller bland annat Öresundståg. Regionaltågen mellan Göteborg och Stockholm samt mellan Kalmar och Göteborg samt mellan Stockholm och Dalarna är andra exempel. Är det tänkt att personalen ska kolla detta vid avgång?

Ett exempel: Ett Öresundståg som lämnar Göteborg är halvfullt när tåget avgår. När tåget kommer till Mölndal är det flera som vill åka med. Ska de lämnas kvar på perrongen? Ska det stå personal från länsstyrelsen i Skåne och kolla till exempel i Lund där det är mängder av resenärer som reser. Hur ska det kollas upp? Ska länsstyrelsen vara där och kolla att tåget bara är halvfullt? De flesta är lokalresande, men Öresundstågen är fjärrtåg.

SJ påpekade i ett remissvar att det finns flera tåglinjer över 15 mil där folk reser på obokade platser. De föreslog att kravet om 50 procent bara ska gälla på sträckor med obligatorisk platsbokning, men regeringen lyssnar inte enligt Svenska Dagbladet 13 februari.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till TT att alla måste förstå allvaret. Vidare säger han enligt Svenska Dagbladet 13 februari ”Min bedömning är att det här kommer att fungera väl”. Han vet inte vad han talar om. Han funderar inte på vad det får för konsekvenser och än en gång - Varför gäller det inte flyget?

Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko. De är för fina för att fråga dem som berörs vad konsekvenserna blir av ett förslag. Det gäller inte minst sjukvården liksom kollektivtrafiken.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet