Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skribenten tycker att det vore bättre om det lokala kommunala bostadsbolaget var tydligare vad gäller regler kring exempelvis tvättstugor. Bild: Jessica Gow/TT
Skribenten tycker att det vore bättre om det lokala kommunala bostadsbolaget var tydligare vad gäller regler kring exempelvis tvättstugor. Bild: Jessica Gow/TT

Varför skriver man inte: ”I tvättstugan gäller dessa regler”?

Denna hållning till regler och lagar är generell för HFAB, det skapar problem i relationer mellan hyresgäster när ord står mot ord i frågor om vad som gäller (uppskattas) eller inte i boendet.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

HFAB måste sluta med sin ambivalenta och flummiga hållning till regler, lagar och föreskrifter.

I HFAB:s senaste tidning “Hallå” finns ett reportage om bland annat “Trivselinsatser i tvättstugor”. Det finns absolut saker som är bra i dessa insatser, men man blir förbryllad över hur man förmedlar tvättstugereglerna.

Det står som övertext: “I tvättstugan uppskattar vi att du”. Det blir ju inga regler när man kommunicerar på det sättet!

Varför skriver man inte: ”I tvättstugan gäller dessa regler”?

Denna hållning till regler och lagar är generell för HFAB, det skapar problem i relationer mellan hyresgäster när ord står mot ord i frågor om vad som gäller (uppskattas) eller inte i boendet.

I samma tidning “Hallå” har man ett reportage “Hjälp, jag stör mig på min granne”.

I detta reportage tycker jag det framgår tydligt av retoriken ”Hjälp, jag stör mig på min granne” att man använder ”stör-ordet” mot den som upplever störning. Det är med andra ord den som upplever störning som har problem och är problemet, och inte den som upplevs förorsaka störning.

Vidare uppmanas man att prata med sin granne vid upplevd störning, för att grannen kanske inte vet att den stör. Nä, det är klart att den inte vet, eftersom det finns inga tydliga regler närvarande någonstans. Hade det funnits tydliga regler uppsatta i varje trapphus vad som gäller hade det sannolikt varit till stor hjälp.

”Du ska inte behöva acceptera hundar som skäller, bråk, skrik-höga röster, hög musik och störande spring i trappor. Höga ljudnivåer är inte tillåtet varken på dagen eller på natten” förklarar Johanna Leihed, HFAB.

Men detta gäller ju inte i verkligheten, och var finns dessa "regler" lättillgängliga i min vardag i boendet?

”HFAB gillar husdjur!" Står det i ett annat reportage.

Ja, det kan jag intyga att dom gör, och till den milda grad att hundar får skälla och störa hur mycket som helst. Hundar rastas i bostadsområdet, på uteplats, hundar skäller okontrollerat i alla möjliga sammanhang och situationer.

"Tydlighet är grunden för effektivt lärande"

Svar direkt:

Hej! Tack för dina synpunkter. Vad tråkigt att du inte tycker att vi är tydliga i vår kommunikation. För oss på HFAB är det viktigt att ha en trevlig ton när vi kommunicerar, både med våra hyresgäster och andra målgrupper. Vi tror att vi kommer längre genom ett positivt tilltal, men självklart ska det inte råda några missförstånd om vilka regler som gäller och vad du som hyresgäst får och inte får göra. Vi tar till oss dina synpunkter och ser över hur vi kan bli ännu tydligare. HFAB:s regler utgår ifrån hyreslagen. Du hittar dem bland annat på hfab.se samt i våra tvättstugor och trapphus. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor kring ditt boende.

Sandra Troedson, marknads- och kommunikationschef på HFAB