Som medlemsföretag i MRF skulle de kunna ta del av all information och erfarenhet som bara en branschorganisation med snart 100 år på nacken har samlat på sig, skriver Anders Andersson, distriktchef  MRF-Halland.
Som medlemsföretag i MRF skulle de kunna ta del av all information och erfarenhet som bara en branschorganisation med snart 100 år på nacken har samlat på sig, skriver Anders Andersson, distriktchef MRF-Halland. Bild: Leo Sellén / TT

Varför MRF:s medlemsföretag inte finns med på svarta listan

Som medlemsföretag i MRF skulle de kunna ta del av all information och erfarenhet som bara en branschorganisation med snart 100 år på nacken har samlat på sig.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik. Apropå artikeln ”24 halländska företag med på svarta listan”, 22/9.

Med många år i motorbranschen, satte jag kaffet i vrångstrupen häromdagen när jag läste Hallandsposten. Där fanns det rubriken ”Motorbranschen sticker ut på svarta listan”, vilket såklart inte var kul att läsa.

Men så såg jag listan på vilka bilhandlare det handlade om, och såg direkt mönstret. De företagen är ju inte medlemmar i MRF, Motorbranschens Riksförbund! Hade de varit medlemmar hade de tagit del av all kunskap om hur man bedriver en seriös verksamhet, med fokus på trygga, långvariga kundrelationer.

Som medlemsföretag i MRF skulle de kunna ta del av all information och erfarenhet som bara en branschorganisation med snart 100 år på nacken har samlat på sig. Medlemskapet i en branschorganisation förutsätter att man sköter sina medlemsåtaganden gentemot sina kunder, detta för att kunden i alla lägen skall känna sig trygg i en affär med ett MRF-anslutet företag.

ANNONS

MRF:s medlemmar har alltid möjlighet att gå utbildningar i allt från juridik till kundbemötande, eller ta de senaste kurserna om elfordon och få intyg att du kan ta hand om de fordonen på ett säkert och tryggt sätt i din verkstad. Du skulle också få tillgång till förbundets experter inom exempelvis plåt- och lackskador, servicemarknad eller tunga fordon. Och nu har jag inte ens nämnt den satsning på hållbar mobilitet som lanserades häromåret.

Tänk om dessa företag, som (tyvärr) också representerar motorbranschen skulle ta klivet in i vår gemenskap, där ledord som trygghet och kvalitet alltid är aktuella. Och tänk om alla bilköpare skulle tycka, precis som vi på MRF, att det är viktigt att du får ett seriöst bemötande när du köper och/eller reparerar din bil. Om alla visste att som kund hos våra företag får du alltid MRF:s leveransvillkor och MRF:s reparationsvillkor som är godkända av Konsumentverket, då skulle de ju aldrig välja en bilhandlare som riskerar att hamna på svarta listan. För det gör ju uppenbarligen inte MRF:s medlemsföretag.

Ju mer man tränar desto mer tur verkar man få, myntade Ingmar Stenmark och det gäller även här, utbildar man sig och tränar tenderar det till att gå fel mer sällan. Fel kan det ju bli ändå, men då gör man som MRF-företag om, och gör det som är rätt för båda parter.

ANNONS

För MRF-Halland

Anders Andersson

distriktchef

ANNONS