Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Varför är Hallandstrafikens app dyrare?

Jul- och nyårshelgerna erbjuder lite fler lediga dagar än normalt, trevligt. Då tänkte vi passa på att ta tåget ner till Malmö.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Vi brukar kunna åka med Hallandstrafikens app och köpa en DuoFamilj-biljett, då vi är två vuxna och man får då lite rabatt. Det alternativet fanns inte längre, man får köpa två vuxenbiljetter i stället. Lite drygt 320 kronor för två vuxna känns helt ok. Eller, det kändes helt ok tills jag blev tipsad om att använda mig av Skånetrafikens app i stället.

Där kan man åka från Halmstad till Malmö, med samma Öresundståg för 234 kronor för två vuxna, man får en ”Tillsammansrabatt” som gör resan lite billigare, 85 kronor billigare än genom Hallandstrafiken för att vara exakt.

Förklara för mig snälla Hallandstrafiken, varför priset skiljer så pass mycket? Det handlar om 170 kronor för två vuxna som åker tur och retur. Jag vill gärna gynna lokal verksamhet, som Hallandstrafiken är, för mig. Men när priset skiljer så pass för samma resa blir jag lite tveksam.

Tur och retur

Svar direkt

Hallandstrafiken ska vara synkade med övriga länstrafikbolag i närområdet (Skånetrafiken, Västtrafik till exempel) när det gäller biljetter, biljettsystem, sortiment och biljettpriser. Så ska det vara, så brukar det vara och så ska det bli.

Men just nu är vi och övriga länsgrannar i öster på gång att byta biljettsystem, Skånetrafiken har reda bytt. Förändringen är absolut nödvändig för att framtidssäkra driften och kunna driva utveckling.

Tyvärr sker inte förändringen samtidigt i länen. Skånetrafiken bytte sitt biljett- och betalsystem den 15 december i fjol och vi gör alltså samma sak under 2020. Det betyder att våra biljett- och betalsystem under en period inte är kompatibla med varandra i alla delar.

Det ger just nu en otydlighet kring vissa biljetter för resandet till och från Skåne. Bland annat när det gäller biljettsortimentet och priser, till exempel för Duo/Familj. Skånetrafiken har tagit bort Duo/Familj, vi har den kvar. Skånetrafiken har skapat Tillsammansbiljetten, vi har inte just den biljetten.

Jag är den förste att erkänna att detta är rörigt och otydligt. Men jag vet också att när vi "kommer ikapp” Skånetrafiken och allas våra system är kompatibla igen, så kommer det att fungera både enklare och smidigare med alla resor, även till och från bland annat Skåne.

Fram till dess är det smidigare och enklare att använda Skånetrafikens mobilapp för resor söderut. Den fungerar just nu bättre för dessa resor. Men det går också alldeles utmärkt att besöka någon av våra kundservicebutiker för att få både råd och support. Vi jobbar dessutom mycket intensivt med att hitta tekniska tillfälliga lösningar redan nu för att till exempel Duo/Familj ska kunna fungera igen som tidigare, även över länsgränsen.

Avslutningsvis.

Det är inte bra nu under en period när det gäller några biljetter för resor till och från Skåne. Men vi sitter i samma kupé som Skånetrafiken att vi måste byta biljettsystem. Vi är dessutom fullt övertygade om att det kommer att bli mycket bättre redan under 2020.

Peter Gyllander

presschef

Hallandstrafiken