Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Johan Nilsson/TT

Värt att lobba för Pågatåg till Hyltebruk

I dag tar det cirka en timme att pendla mellan Halmstad och Hyltebruk med buss enkel väg.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Det skulle kunna halveras om järnvägen hade gett möjlighet till Pågatågstrafik fullt ut, 160 km/tim. Då har jag räknat med uppehåll i Åled, Oskarström och Torup, med två minuter start/stopp vid varje uppehåll och en minut för själva uppehållet, i övrigt full fart. Linjeföringen kan bidra till lägre hastighet med motsvarande längre tid.

Strategiskt sett har alltså Hylte kommun goda förutsättningar för inte bara överlevnad utan även för god tillväxt. Hylte har börjat förstå detta, men ser förmodligen många hinder i form av kostnader och motstånd från region och nation. Regionen prioriterar Västkustbanan (VKB) och nationen prioriterar inte Halmstad Nässjö Järnväg (HNJ) som omlednings- och avlastningsbana genom till exempel elektrifiering och underhåll. Jag skall försöka bidra till Hylte genom att sätta uppskattade kostnader för att få Pågatågsstandard mellan Halmstad och Hyltebruk i relation till kostnader, som nu investeras i järnväg i andra delar av regionen.

Genom målmedvetet arbete och lobbyverksamhet har Varberg fått i gång sitt projekt Varbergstunneln (järnvägstunnel). Totalkostnaden för projektet i 2018 års penningvärde är fem miljarder kronor, varav Varbergs kommun bidrar med ett fast belopp på 391 miljoner kronor, Jernhusen 60-100 miljoner kronor och Region Halland 283 miljoner kronor. Jag har tillsammans med medlemmar i Svenska Järnvägsklubbens diskussionsdatabas gjort ett försök att ta fram kostnaderna för ett projekt Pågatåg till Hyltebruk, som jämförelse. Obs, ett seriöst försök men utan personligt ansvar!

Spårkostnader (banöverbyggnad): 280,5 Mkr (miljoner kronor)

Banunderbyggnadsförstärkning KC, tryckbankar, geonät etcetera: 127,5 Mkr

Signalåtgärder: 204,0 Mkr

Fyra (?) plankorsningar som får vägskydd (A-anläggning): 6,0 Mkr

Elektrifiering: 178,5 Mkr

Summa: 796,5 Mkr ~ 800 Mkr

I varje fall en bråkdel av Varbergstunnelns kostnader. Lycka till Hylte kommun och alla andra kommuner och företag längs HNJ med ert strategiska lobbyarbete!

Sten-Göran Andersson