Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Utveckling av trafiken har prioriterats framför subventionering

I HP 30/1 uttrycker Mattias Karlsson på ledarplats flera uppfattningar om Halmstads kommuns prioriteringar med anledning av förändringen av giltigheten av seniorkorten i Halmstad.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

”Fler borde åka kollektivt och bussar och tåg borde bli effektivare och billigare.” Slutklämmen var ”buss på Hallandstrafiken (HLT), och se till att fler vill och kan åka kollektivt i Halland.”

I samma text ansågs det korrekt och rimligt att Halmstad prioriterade vård, skola och omsorg framför gratis kollektivtrafik till seniorer över 70. En rimlig ståndpunkt som också borde gälla Region Halland.

Sedan 2012 har regionen det fulla ansvaret för kollektivtrafiken i Halland. Omfattande satsningar har gjorts, trafiken utökats och resandet har ökat. Om någon kommun velat ha något som ligger utanför uppdraget till HLT hanteras det via så kallade tillköp. Seniorrabatter är ett exempel på det. Det kan därför se lite olika ut i Halland.

Regionen och HLT har prioriterat utveckling av trafiken framför subventionering av vissa grupper med undantag av ungdomar. Väljs en annan väg med gratisresor för seniorer uppstår en kostnad/minskad intäkt som någon måste ansvara för. I likhet med i Halmstad uppstår en prioriteringsfråga där gratis kollektivtrafik ställs mot insatser inom hälso- och sjukvård eller minskat utbud av trafik för att klara finanserna.

Det är angeläget med en ökning av kollektivtrafikens marknadsandel och betydande resurser har tillförts för att möjliggöra detta, 490 milj i år, motsvarande cirka hälften av vad kollektivtrafiken kostar. Resterande del finansieras med biljettintäkter. Enkelt uttryckt betalar skattebetalarna idag hälften och resenärerna hälften av biljettpriset.

Vi har liknande ambition som ledarskribenten om ökning av resandet men anser inte att det bör ske genom att en stor del av den vuxna befolkningen kan åka helt kostnadsfritt.

Mikaela Waltersson (M)

ordf regionstyrelsen

Gösta Bergenheim (M)

ordf Hallandstrafiken

LÄS MER: Nytt seniorkort för 75 plus införs i maj

LÄS MER: Hoppet om enhetliga seniorkort är ute

LÄS MER: Pensionärer kräver fria bussresor